houding

Hoofdstand

Sirsasana

Effect
Deze houding, ook wel de Kopstand genoemd, zorgt voor een goede doorstroming, ademhaling, versterkt je spieren en stimuleert je spijsvertering.

Oefen de Kopstand liefst als eerst in een hoek.

  • Leg een dubbelgevouwen yogamat of deken in een hoek van je yogaruimte en kniel hierop neer.
  • Zet de ellenbogen op schouderbreedte op de mat of deken en strengel je vingers in elkaar, zodat je handpalmen een kom vormen.
  • Plaats de achterkant van de vingers zo dicht mogelijk in de hoek waar de muren samenkomen.
  • Plaats de kruin van je hoofd op de mat, de achterkant van je hoofd raakt je handpalmen. Trek niet aan je hoofd. Duw continu de onderarmen en het midden van het elleboogbotje in de vloer.
  • Strek nu je benen en loop twee stapjes richting je hoofd. Breng met een zwaai je benen omhoog en plaats de buitenkant van de hielen tegen de hoeken van de muur.
  • Strek je benen goed omhoog, zodat je hele lichaam loodrecht op de vloer staat. Breng de buitenkant van de benen naar de binnenkant van de benen, alsof je continu een euro tussen de binnenkanten van je voeten klemt. Strek je kuiten en hielen omhoog zonder je tenen omlaag te duwen. Blijf de binnenkant van de benen omhoog strekken.
  • Breng je schouderbladen tegen je rug aan en de borstkas naar voren.
  • Blijf staan zo lang het prettig is. Na een poos lukt het misschien wel vijf minuten. Wanneer je regelmatig oefent, zul je uiteindelijk wel 15 minuten op je hoofd kunnen staan!

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Zwangerschapsyoga

Extra aandacht voor je lichaam en de baby in je buik

  • Artboard 1Beleef je zwangerschap bewust
  • Artboard 1Voorbereiding op de bevalling
  • Artboard 1Na de bevalling veilig back-in-shape

bekijk de training
Nu
€ 99,-
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka