Pauw

Pincha Mayurasana

De Pauw is een vorm van de Hoofdstand. In het Sanskriet wordt deze houding Pincha Mayursana genoemd.

Het effect van de Pauw

De Pauw wordt vaak gebruikt als hulpmiddel tegen stress en om de schouders en rugspieren te trainen. Het kan prettig zijn om deze houding te neutraliseren voor je verdergaat, via de Opwaartse Hond (Urdhva Mukha Svanasana) of de Cobra (Bhujangasana).

Pauw

Hoe doe je de Pauw?

  • Ga op handen en knieën en leg dan je onderarmen over de hele lengte plat op de mat.
  • Je schouders zijn recht boven je ellebogen.
  • Krul je tenen in de grond en breng je heupen omhoog.
  • Wandel met je voeten richting je schouders. Je benen mogen hierbij wat wijd zijn, om je te helpen dichter bij je lichaam te komen.
  • Hef één been gestrekt op, en blijf zo’n 5 ademhalingen in de houding.
  • Herhaal met het andere been.

Je kunt nu stoppen; de omgekeerde houding werkt al en jij hebt je balans en kracht geoefend. Kun je meer?

  • Aard jezelf via je ellebogen, breng je gewicht erboven en til een voor een je benen omhoog, geleidelijk en gecontroleerd.
  • Reik met je tenen naar het plafond, maak jezelf lang, houd je romp stevig.
  • Buig dan vanuit je middel en breng je benen weer omlaag.

De houding aanpassen

Sla deze houding over wanneer je kampt met hoge bloeddruk of oogdruk. Voer anders een deel van de houding uit door altijd één been aan de grond te laten. Vraag bij twijfel advies aan een doktor en/of een ervaren yogadocent.

Dit is een gevorderde houding. Daarom moet deze houding door beginners met voorzichtigheid en onder toezicht van een ervaren yogadocent worden beoefend.


Video: zo doe je de Pauw

Wil je de Pauw thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren.

 

Slank met yoga

Online training
  • Slank, gezond en fit met yoga
  • In 14 lessen een gezonder leven
  • Actieve Yang en rustige Yin yoga
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka