Lunge

Utthita Ashwa Sanchalanasana

De Sanskriet naam voor de Lunge is Utthita Ashwa Sanchalanasana, afgeleid van de woorden Utthita (verhoogde), Ashwa sanchalan (lunge) en Asana (houding). Deze houding is onderdeel van de Zonnegroet en de Maangroet.

Het effect van de Lunge

De Lunge stretcht de rug, opent de heupen en versterkt de rug en beenspieren. Ook creëert deze heupopener ruimte in het borstgebied. Deze houding biedt niet alleen verlichting bij spierpijn en stijfheid in de benen en heupen, maar stimuleert ook de spijsvertering en de voortplantingsorganen. Bij regelmatige beoefening verbetert deze houding het gevoel voor balans en de concentratie. Doordat de heupen en psoas in deze houding worden geopend, is het mogelijk dat emoties als angst, woede of verdriet aan de oppervlakte komen. Adem diep in en laat de emoties los op de uitademing.

 

Zo kom je in de Lunge

  • Begin in de Berghouding (Tadasana) en stap de linkervoet naar achteren. Adem in.
  • Adem uit en buig je rechterknie. De handen komen naar de grond aan beide kanten van je rechtervoet.
  • Houd de tenen van je linkervoet in de mat gekruld en probeer je linkerbeen gestrekt en actief te houden.
  • Als dit te zwaar is, breng dan de linkerknie naar de grond. Dit is de Lage Lunge.
  • Open de borst en houd de benen actief. Op iedere uitademing laat je spanning in de heupen los.
  • Blijf een paar ademhalingen in de houding en wissel vervolgens van kant.

De houding aanpassen

Bij knieblessures kun je deze houding beter overslaan.

Heb je last van je nek in deze houding? Houd de blik dan naar beneden gericht in plaats van naar voren.

Als de handen de grond niet raken, kun je yogablokken gebruiken. Tip: dikke boeken kunnen ook prima dienstdoen als yogablok.

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief