Halve Kameel

Ardha Ustrasana

De Sanskriet naam voor de Halve Kameel is Ardha Ustrasana, afgeleid van de woorden Ardha (halve), Ustra (kameel) en Asana (houding). Deze houding is een variatie op de Kameel.

Het effect van de Halve Kameel

Deze houding opent de gehele voorkant van het lichaam: de enkels, dijen, liezen, buikspieren, borst en keel. Ook de psoasspier wordt in deze houding gestretcht. Ardha Ustrasana is een achteroverbuiging die je uitdaagt om je hart te openen en helpt je loslaten. Ook versterkt deze houding de rugspieren en zorgt daarmee voor een betere houding. De (Halve) Kameel geeft nieuwe energie en gaat lichte rugpijn, vermoeidheid, stress en menstruatieklachten tegen.

Hoe doe je de Halve Kameel?

  • Ga zitten in een Kniehouding.
  • Kom vervolgens op een inademing omhoog op de knieën.
  • Spreid vervolgens beide armen schuin naar achteren omhoog, terwijl je de schouderbladen naar elkaar toe brengt. Je bent nu in de Halve Kameel.
  • Kijk  richting plafond (of hemel), maar breng je hoofd niet zo ver naar achteren dat je je nek op slot zet. Door zo achterover te buigen en de borst te openen, laat je de controle los en geef je je over aan het grotere geheel.

De houding aanpassen

Bij (onderrug)- en nekklachten kun je deze houding beter overslaan. Ook is het niet verstandig deze houding te beoefenen bij een hoge of late bloeddruk, hoofdpijn of slapeloosheid. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Als je last hebt van gevoelige knieën, plaats er dan een kussentje of opgerolde deken onder.

Dit is een diepe achteroverbuiging die door beginners met voorzichtigheid en onder toezicht van een ervaren yogadocent moet worden beoefend.


Video: zo doe je de (Halve) Kameel

Wil je de (Halve) Kameel thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren.

 

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief