Zin in een uitdaging? Oefen deze yogahoudingen!

  • Leestijd: 5 minuten
  • Yoga by Happinez

Het je zin in een uitdaging? Deze yogahoudingen zitten waarschijnlijk niet in je dagelijkse yogabeoefening, maar zijn wel heel fijn om te leren. Ontspan en geniet van de weg ernaartoe.

Wat is een betere oefening in geduld dan dan oefenen met houdingen die je niet zo één-twee-drie onder de knie hebt? Yogadocent en model Yiwen Eliens selecteerde drie uitdagingen: het Wiel, de zijwaartse armbalans Vishvamitrasana en een variatie op de Kaars.

Ontdek je grenzen

Uitdagingen zijn er niet alleen voor de fun, ze hebben ook een functie. Yiwen: ‘Door ze te oefenen, leer je waar je beperkingen zitten. Forceer jezelf niet om iemand anders te zijn, maar leer je eigen lichaam kennen met al z’n mogelijkheden en grenzen. Dat is de reis die yoga biedt om je lichaam te kunnen accepteren zoals het is.’ Iedere houding is opgedeeld in stappen die je los kunt oefenen, zodat je extra aandacht kunt besteden aan bijvoorbeeld de plaatsing van voet of hand, het openen van je borst of het werken aan je kracht. Met geduldig oefenen breng je uiteindelijk alles samen en kom je in jouw versie van deze uitdagende houdingen. Of zoals Yiwen zegt: ‘Kom niet in de houding, maar laat de houding naar jou komen.’

Uitdaging 1: Het Wiel (Urdhva Dhanurasana)

Stap 1

Kom in een Halve Brug en plaats een blok tussen je dijen. Span je dijen en roteer ze van buiten naar binnen; mula bhanda is actief. Blijf 5-10 ademhalingen in de houding. Ga naar stap 2 als dit makkelijk gaat.

Stap 2

Kom omhoog in een Halve Brug en plaats het blok onder je heiligbeen. Laat je gewicht op het blok zakken. Blijf 5 ademhalingen in de houding.

Stap 3

Plaats je handen naast je oren, houd je ellebogen bij elkaar, je voeten naar binnen gedraaid. Je bekken blijft in een neutrale stand. Kom op een uitademing omhoog en plaats je hoofd op de grond. Je gewicht rust op je handen en voeten, niet op je hoofd!

Stap 4

Begin in stap 3. Voel je handen en voeten stevig op de grond staan en op de uitademing duw je jezelf helemaal omhoog. Concentreer je op het openen van je borst. Adem!

ZO GAAT HET BETER

Doe deze voorbereidende houdingen als tussenstap of warming-up:

  • Zonnegroeten serie A
  • De Boog
  • De Sprinkhaan

TIPS EN TRICKS

  • Denk jezelf in een ‘u’-vorm, ontspan je billen
  • Knieën en voeten op heupbreedte en naar voren gericht
  • Vingers wijzen naar de voeten, niet opzij
  • Plaats twee blokken tegen de muur en oefen de houding zo

Uitdaging 2: De Wijze Krijger (Vishvamitrasana)

Stap 1

Kom in de Krijger II met je rechterbeen voor.

Stap 2

Plaats je linkerhand op je heup en zet je rechterschouder onder je rechter dijbeen, zo diep als mogelijk. Plaats je hand aan de buitenkant van je voet. Houd de binnenkant van je rechterdijbeen actief.

Stap 3

Breng de rechterhiel van de grond, kruis je linkerhand over de top van je rechtervoet en houd de voet aan de buitenkant vast. Activeer je mula bhanda. Op een uitademing breng
je je rechtervoet naar je borst.

Stap 4

Strek je been langzaam uit. Blijf je voet in je hand duwen en houd je linkerbeen actief. Draai tot slot je borst open en kijk omhoog.

ZO GAAT HET BETER

Doe deze voorbereidende houdingen als tussenstap of warming-up:

  • Krijger I en II
  • Lage lunge
  • Zijwaartse plank

TIPS EN TRICKS

  • Activeer je core
  • Houd je elleboog open en je nek lang
  • Focus op je achterste been en voet
Uitdaging 3: De Kaars (Niralamba Sarvangasana) 

Stap 1

Kom in de Ploeg en sta even stil bij de positie van je schouders. Rol ze met aandacht naar binnen, schouderbladen naar elkaar toe en breng je borst naar je kin.

Stap 2

Terwijl je de ellebogen schouderbreed houdt, plaats je de handen op je billen en brengt de voeten van de grond. Je gewicht rust in je handen. Adem en vind je balans.

Stap 3

Verplaats je handen naar je rug en strek je benen een voor een omhoog, Vingers én duimen wijzen naar het plafond. Je ellebogen staan stevig in de grond.

Stap 4

Voor deze Kaars-variatie is je mula bhanda krachtig, Breng je armen beheerst langs je lichaam omhoog. Voeten blijven reiken.

ZO GAAT HET BETER

Doe deze voorbereidende houdingen als tussenstap of warming-up:

  • Kat/Koe
  • Schouderopeners
  • De Brug

TIPS EN TRICKS

  • Spreid je handen op je bovenrug
  • Je ellebogen blijven bij elkaar en je boven- armen zijn naar binnen gedraaid
  • Activeer je core en denk je lichaam omhoog
  • Leg een deken onder de schouders, zodat je nek vrij is
Doe mee op Yoga by Happinez

Toe aan meer uitdagingen? Ontdek de verschillende lessen op Yoga by Happinez. Of je nu toe bent aan een portie fun en speelsheid of volledig naar binnen wil keren in stilte. Hier vind je verschillende meditaties, yogastijlen en -lessen voor meer balans, kracht of ontspanning. Of je nu 5 minuten de tijd hebt, of je matje uitrolt voor een uur – vind jouw bijpassende les op Yoga by Happinez. Probeer het nu de eerste 14 dagen gratis.

SERIE: Josie Sykes en Yiwen Eliens www.gemyoga.nl BEELD Ernie Enkelaar PRODUCTIE/STYLING Esther de Munnik

VISAGIE Manous Nelemans MODEL Yiwen Eliens

Meer lezen over Annette doe je op yogawithannettevisser.nl


Training

Yoga voor beginners

Delen via:
5 december 2022 | Laatst gewijzigd op 6 december 2022

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief