Yoga tegen hoofdpijn: 4 houdingen die helpen

Snel last van een kloppend of drukkend gevoel in je hoofd? Doe yoga tegen hoofdpijn! Met deze houdingen uit de Do-In yoga voorkom je hoofdpijn. Getest door de redactie, en echt: het helpt.

Drie miljoen Nederlanders hebben geregeld last van hoofdpijn. Een veelvoorkomende vorm van deze klacht is spanningshoofdpijn, die wordt veroorzaakt door spierspanningen in de hals, de schouders en het hoofd. Dit kan komen door stress, slecht slapen of een verkeerde houding. Bijvoorbeeld de hele dag met opgetrokken schouders achter de computer zitten, of ’s avonds steunend op je hoofd tv-kijken. Je lichaam geeft dan door middel van hoofdpijn aan dat het pauze nodig heeft. En het is verstandig om daarnaar te luisteren! Maar hoe doe je dat, luisteren naar je lichaam?

Bijvoorbeeld door Do-In yoga te beoefenen. Letterlijk betekent do-in ‘de reis naar binnen’. In deze vorm van yoga draait alles om een goede doorstroming van de meridianen, de energiebanen in ons lichaam. Wat aderen betekenen voor ons bloed, zijn meridianen voor onze energie. Een verstoring in de energiehuishouding veroorzaakt klachten – zoals hoofdpijn. In landen als Japan en China werken ze al eeuwen met de helende werking van acupunctuur, acupressuur en shiatsu massage om energieblokkades op te lossen.

Hoe je zulke blokkades voorkomt? Bij Do-In yoga leer je je verbinden met je hara, oftewel je kern. Je hara zit in het midden van je onderbuik; het is de plek waar ons ‘onderbuikgevoel’ vandaan komt. Dat gevoel dat bijvoorbeeld zegt dat je even pas op de plaats moet maken… en dat je negeert om die deadline te halen, waardoor je ’s nachts met hoofdpijn in bed ligt. Bij Do-In yoga leer je naar je hara te luisteren. Bij elke oefening adem je ernaartoe en voel je wat er in je lijf gebeurt. 

Claudia Heijdel, oprichtster van de eerste Nederlandse Do-In yogaopleiding, stelde de volgende serie oefeningen tegen hoofdpijn samen. Ze benadrukt dat voorkomen beter is dan genezen. ‘Alles draait om ritme en regelmaat. Eén keer oefenen en daarna gewoon doorgaan op de manier die je gewend was, zal weinig uithalen. Door de oefeningen regelmatig te doen, leer je naar de energie van je lichaam te luisteren en voorkom je dat je klachten krijgt. Luisteren naar je lichaam is de eerste stap naar zelfheling.’ 


4 houdingen uit de Do-In yoga tegen hoofdpijn

Houtstrekking

De lever- en de galblaasmeridiaan spelen bij hoofdpijn een belangrijke rol. Wat heb je op je lever? Spuw je je gal wel genoeg? Bij de Houtstrekking behandel je de lever- en galblaasenergie en hef je frustratie op. 

  1. Ga zitten met gespreide benen. Kantel je bekken iets naar voren en pak met je ene hand de pols van je andere hand vast. 
  2. Buig op een uitademing zijwaarts. Zorg ervoor dat de zijkant van je romp wordt gestrekt door aan je arm te ‘hangen’, niet
    door vanuit je spieren kracht te zetten. Blijf in de strekking doorademen naar en vanuit je hara. Zo kom je dieper in de oefening. Blijf drie tot negen ademhalingen in deze houding.
  3. Doe de oefening ook naar de andere kant. Let op dat je elleboog naar het plafond wijst en dat je dus niet vooroverhangt.
Aardestrekking

Bij deze oefening behandel je de maag- en de miltmeridiaan. Wanneer je veel zorgen hebt en je overmatig piekert, is het belangrijk om uit je hoofd te komen en verbinding te maken met de aarde. 

  1. Ga zitten in Seiza, met je billen op je voeten. Plaats je handen achter je voeten en buig op een uitademing achterover, zodat je ellebogen op de grond komen. Weet je niet precies hoe ver je achterover kunt buigen, ondersteun je rug dan voor de zekerheid met kussens, om blessures te voorkomen. Je kunt ook met je billen tussen je voeten liggen, dan is het makkelijker om achterover te buigen.
  2. Als je soepel genoeg bent, kun je verder naar achteren buigen tot ook je schouders de grond raken. 
  3. Strek nu je armen omhoog langs je oren. Adem goed door naar je hara en probeer ten minste 5 ademhalingen in deze houding te blijven. Kom voorzichtig weer omhoog.
Waterstrekking

De energie van blaas en nieren staat centraal bij deze oefening, die helpt om (onbewuste) angsten op te lossen. 

  1. Ga zitten met voor je uit gestrekte benen. Je voeten zijn iets uit elkaar, op heupbreedte.
  2. Strek op een inademing je armen boven je hoofd en til jezelf vanuit het bekken omhoog. De handpalmen wijzen naar buiten. 
  3. Buig op de uitademing naar voren. Je hoofd hangt ontspannen tussen je armen. Je duimen wijzen naar beneden en je handen en schouders blijven in een rechte lijn. Blijf drie tot negen ademhalingen in deze houding en kom langzaam weer omhoog.
Hoofdrollen 

In deze oefening rol je over het gouverneursvat, een bijzondere meridiaan die een belangrijke rol speelt bij de energiecirculatie van het hoofd en de schouders. 

  1. Ga op handen en knieën zitten. Buig je ellebogen en breng je voorhoofd op de grond. 
  2. Rol in een rechte lijn je hoofd naar voren en naar achteren, zodat de drukpunten op de middenlijn van de schedel worden behandeld. Het uitgangspunt is om drie- tot negenmaal heen en weer te rollen. Wanneer het gevoelig is, bouw de beweging dan rustig op en laat je hoofd eraan wennen door dagelijks voorzichtig eenmaal te rollen. Doe deze oefening niet als je al last hebt van hoofdpijn.

Anti-stress training Yoga Magazine

Nieuw: online Anti-stress training

Piekeren, slecht slapen, hoofdpijn, spanning, blijven hangen in dezelfde gedachtepatronen… Herkenbaar? Samen met de bekende yogadocent Johan Noorloos en de beste experts ontwikkelden we de nieuwe Anti-stress training.

In deze online training leer je wat stress precies is, hoe je je stressbronnen kunt herleiden, hoe je er beter mee om kunt maken en hoe je stress kunt verminderen. Met yoga, mindfulness en meditatie, plus achtergrondinformatie over de fysiologische en psychologische kant van stress.

Johan en de gastyogadocenten delen bijzondere eye openers, praktische tips en relaxte en meer actieve yogalessen (van Yoga Nidra tot Restorative yoga).

NAAR DE TRAINING

Anti-stress met yoga,
meditatie en mindfulness

Online training

  • Artboard 1Ga ontspannen door het leven
  • Artboard 1Leer stresssignalen herkennen
  • Artboard 1Met restorative yoga, Yoga Nidra, Yin & Yang yoga

bekijk de training
Nu
-
Geef hier je reactie:

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka