Leren mediteren? 5 tips voor een fijne ervaring

  • Leestijd: 3 minuten
  • Elsa Govaarts

Mediteren, je weet dat je er meer innerlijke rust door kunt ervaren, maar toch voel je weerstand om te gaan zitten. Je maakt er geen tijd voor vrij, je kijkt liever een serie of je weet simpelweg niet waar je moet beginnen. Wij helpen je op weg.

Mediteren kun je leren

 

Meditatie is een onderdeel van de yogafilosofie. In yogatermen wordt het dhayana genoemd: louter zijn in het hier en nu. Bij mediteren observeer je je gedachten zonder ze te veroordelen. Zo kun je je leven meer in perspectief plaatsen en kun je meer rust, liefde en acceptatie ervaren. Dat klinkt simpel, maar is makkelijker gezegd dan gedaan. Je brein produceert duizenden gedachten per dag. Terwijl je op je ademhaling let, dwaal je al snel weer af naar de was die opgevouwen moet worden, je zoon die over een uur klaar is met school of de deadline die je morgen hebt. Dat is logisch, maar het goede nieuws: mediteren kun je leren. En daar helpen deze tips bij.

 

 

  1. Geen verwachtingen

Veel mensen denken dat ze geen gedachten mogen hebben als ze mediteren. Of dat je na afloop een zen status moet hebben bereikt. Zo werkt het niet. Net als met alles in het leven vraagt meditatie om oefening. En daarom kun je beter geen verwachtingen hebben. Laat alles los en ga met een open houding de meditatie in. Je kunt het niet goed of fout doen.

  1. Begin klein

Je hoeft niet direct 20 minuten of een half uur stil te zitten. Begin klein, bijvoorbeeld met 5 minuten per dag. Zo kun je op een laagdrempelige manier kennismaken met mediteren. Voelt het goed? Daag jezelf dan uit om langer te mediteren. Zo bouw je het langzaam op en maak je het niet te moeilijk voor jezelf.

  1. Creëer een fijne plek

Het kan erg helpend zijn om een plek voor jezelf in te richten. Zoek in jouw woonruimte naar een plekje waar je je kunt afzonderen. Maak het comfortabel met een deken, kussen en bijvoorbeeld een geurkaars. Als je met anderen samenwoont, vertel ze dan over jouw meditatieplek zodat ze rekening met je kunnen houden.

  1. Maak er een gewoonte van

Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd. Plan bijvoorbeeld een maand lang een vast moment in voor jezelf. Bijvoorbeeld na het ontbijt, als je klaar bent met werken of voor je gaat slapen. Voordat je het weet ben je een poos verder en is mediteren een automatisme geworden.

  1. Houd je ervaringen bij

Gebruik een notitieboekje om op te schrijven hoe jij de meditaties ervaart. Hierdoor ben je bewust bezig met jouw gedachten en gevoelens. Ook sta je zo meer stil bij jouw eigen proces en kun je opmerken welke ontwikkelingen je doormaakt. Zodat je na een tijdje van een afstand naar jezelf kunt kijken en opschrijft: dit is een fijne gewoonte geworden.


Training

De kracht van ademen

Ademen doe je gelukkig altijd vanzelf, onbewust. Maar wanneer je bewust ademt, kun je van je adem een enorm krachtige...

Delen via:
16 juli 2020 | Laatst gewijzigd op 16 juli 2020

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief