houding

Nadi Sodhana Pranayama 2

Nadi Sodhana Pranayama

Het effect van Nadi Sodhana Pranayama

Deze Pranayama, ook wel de Wisselende neusgatademhaling genoemd, verlaagt de hartslag en vermindert daarmee angst en spanning.

De oefening brengt beide hersenhelften in balans en het zuivert de subtiele energiekanalen in het lichaam, zodat de levensenergie (prana) beter kan stromen. Nadi betekent letterlijk kanaal en Sodhana betekent reinigend. Pranayama staat voor beheersing van levensenergie via ademtechniek.

De traditionele beoefening van deze versie van de Nadi Sodhana gebeurt met adempauzes – het vasthouden van de adem voor een aantal seconden – afhankelijk van het niveau dat je beoefent. Ook wordt er gebruik gemaakt van de bandha’s (energiesloten): daarmee wordt het een oefening voor gevorderden.

 

Zo beoefen je de Nadi Sodhana Pranayama

    • Ga ontspannen zitten in Lotushouding (Padmasana) of kleermakerszit (Sukhasana) en breng je aandacht naar je voorhoofd.
    • Plaats je rechterwijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen (Nasagra mudra) en laat je duim en je ringvinger elk op een neusvleugel rusten.
    • De linkerhand rust op je knie, duim en wijsvinger tegen elkaar (Gyan mudra).
    • Druk met de duim de rechterkant van je neus dicht en adem uit door je linkerneus- gat in 4 seconden.
    • Sluit nu je linker neusgat en houd je adem vast voor 8 seconden, gebruik tijdens deze retentie het wortelslot (Mula Bandha) en het keelslot (Jalandra Bandha).
    • Laat de sloten weer los en neem de volgende ademteug neem je door je linkerneusgat in 4 seconden.
    • Sluit je linker neusgat en houd weer vast voor 8 seconden en gebruik daarbij weer de twee sloten.
    • Adem uit door je rechter neusgat in 8 seconden.
    • Houd de adem weer vast voor 8 seconden en gebruik daarbij het wortel- en keelslot.
    • Laat de sloten los en adem in door je rechter neusgat in 4 seconden.
    • En houd de adem weer vast voor 8 seconden met gebruik van de twee sloten. Dit is een ronde Nadi Sodhana.
    • Doe de oefening voor 10 tot 15 minuten.

Yoga voor beginners

De basis voor iedere yogi

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1De belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Inclusief 3 maanden Yogatv

bekijk de training
Nu
€ 99,-

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka