Je bent hier: Home / Oefeningen / Saddle (Yin)

houding

Saddle (Yin)

Yin yogahouding

Het effect van Saddle

Saddle pose is een houding die onder andere in de Yin yoga wordt gebruikt. Hier beschrijven we de houding dan ook volgens de Yin traditie. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. En typerend voor Yin yoga is dat je langer in een houding blijft, zo kan  levensenergie beter gaan stromen via een netwerk van energie kanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke houding werkt op één of meer meridianen, een kennis die komt uit de Traditionele Chinese Geneeskunde.


Saddle geeft anatomisch gezien een diepe opening voor de onderrug-boog, perfecte houding voor atleten en mensen die veel staan, lopen omdat het de heupflexoren en de quadriceps stretcht. Bij achterovertuiging van het hoofd stimuleert het ook nog de schildklier.

Op welke meridianen werkt Saddle?

Het werkt met name op de spijsverteringsorganen, namelijk de milt-, maag en galblaas meridiaan. En heb je in deze houding je armen boven je hoofd op de grond, dan stimuleer je ook nog een s de long- en hartlijnen.

Saddle (Yin)

Zo kom je in Saddle

    Je kunt op verschillende manieren in de houding komen. Wij beschrijven er één van.

  • Kom eerst op je knieën zitten. Voelt dit goed voor de knieën, dan kun je een stapje verder. Voel je pijn in de knieën, ga dan niet verder. Bij gevoelige enkels kun je een deken onder de voeten plaatsen. Blijft de pijn, sla de houding dan over.
  • Leun achterover en steun op je handen. Hierbij maak je een kleine grondig in de lage rug.
  • Neem de tijd om het lichaam goed te voelen. Misschien blijf je hier en is dit voldoende voor vandaag.
  • Wil je verder, kom dan op de ellebogen. Voelt dat comfortabel, dan kun je proberen de armen te strekken.
  • Blijf 1 tot 5 minuten in de houding.
  • Je kunt uit de houding komen door eruit te komen zoals je erin kwam, stap voor stap, eerst op de ellebogen enz.
  • Let op, er mag geen gevoel van scherpe pijn in knieën of enkels zijn. Kies dan voor een alternatieve houding als Half Saddle, waarbij je een been gesprek houdt. Of leg een bolster of opgerolde deken onder je bovenrug.