houding

Vuurvlieg

Tittibhasana

Het effect van de Vuurvlieg (Tittibhasana) houding
De Vuurvlieg wakkert het vlammetje dat je in je draagt aan. Deze wordt groter en krachtiger. De balans die je nodig hebt voor deze houding komt vanuit je onderbuik. Daar zit je innerlijke kracht, en de Vuurvlieg dwingt je die kracht te manifesteren.

Anatomisch gezien stretcht de Vuurvlieg de binnenkant van de liezen, de achterkant van je torso en versterkt deze houding je buik, armen en polsen. Het verbetert je algehele gevoel van balans.

Zo kom je in de Vuurvlieg

  • Ga staan met je voeten iets wijder dan schouderbreedte.
  • Zet je handen op de grond, aan de binnenkant van de voeten, en verplaats ze dan verder naar achteren totdat je pinken net achter je hielen zijn.
  • Hurk diep, je bovenbenen rusten op de achterkant van je armen.
  • Verplaats je lichaamsgewicht langzaam richting je bovenarmen en vind je balans.
  • Duw de binnenkant van je dijen stevig tegen de buitenkant van je schouders. En zo hoog mogelijk tegen je armen dus.
  • Strek een been uit en vervolgens het andere been.
  • Laat je heupen zakken en probeer je benen helemaal uit te strekken, zodat ze parallel zijn aan de vloer.

 

 

De Vuurvlieg: wanneer oppassen en wanneer aanpassen?

Pas op als je last hebt van je schouders, ellebogen, polsen en lage rug. Deze moeten sterk genoeg zijn en vrij van blessures.

Tip: je kunt de houding gemakkelijk oefenen door te gaan zitten met benen gespreid in een hoek van negentig graden. Vervolgens plaats je de hielen ieder op een blok en plaats je je handen voor je op de grond. Duw dan jezelf lichtje omhoog. Dit is een oefening op zich.

 

 

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 3,50 per maand heb je onbeperkt toegang tot bijna 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement