houding

Lizard

Utthan Pristhasana

Het efffect van Lizard


Lizard pose is een intense heupopener die ook wel Hagedis wordt genoemd. Je kunt deze houding zowel yang ( krachtig ) als yin ( passief ) uitvoeren. Bij de yang-variant, strek je het achterste been actief weg met de knie van de vloer. Of je houdt je knie op de grond en gebruikt de pose bv als korte heupopener is een Vinyasa serie. In een yin serie kun je het achterste been laten rusten en langer in de houding blijven, 3-5 minuten.

De Sanskriet naam van Lizard is eigenlijk heel anders dan de naam zelf. Utthan betekent uitgestrekt. En Pristha betekent bladzijde van een boek of achterkant van het lichaam. En Asana staat voor houding.

Anatomisch gezien is Lizard een goede stretch houding voor de heupflexoren, de hamstrings en de quadriceps. Als je deze houding vaker doet, dan creëer je meer flexibiliteit in de heupen en versterkt daarnaast je beenspieren. Het is onder andere ook een ideale voorbereiding voor armbalans houdingen als Koundinyasana I. En is een goede voorbereiding op diepere heupopeners.

Lizard (Yin)

Zo kom je in Lizard

  • Ga staan in de Berghouding.
  • Adem in, til je linkerknie omhoog.
  • Adem uit en zet je linkervoet ver naar achteren.
  • Zet beide handen aan de binnenkant van je rechtervoet.
  • Buig je ellebogen en kijk iets voor je, de nek is lang.
  • Blijf hier zo’n 5 tot 10 ademhalingen.
  • Stap vervolgens eerst terug in Downward Facing Dog
  • Blijf daar een paar ademhalingen voordat je naar de andere kant gaat.

Lizard pose: wanneer aanpassen of oppassen?

Kom je niet met je ellebogen op de grond, geen probleem. Je probeert eerst zoveel mogelijk te ontspannen in het heupgebied zodat je misschien nog iets verder zakt en vervolgens plaats je blokken onder de ellebogen. Zo doe je de houding ook helemaal goed.

 

Pas op dat je in Lizard niet je hoofd naar achteren laat hangen of dat je inzakt bij de borst. Dus maak een lange rechte nek en open borst.