Bananasana (Yin) Bananasana (Yin)

Bananasana (Yin)

Bananasana

Bananasana is een Yin yogahouding. Het voornaamste doel van Yin yoga is het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Typerend voor Yin yoga is dat je houdingen langer vasthoudt. Zo kan de levensenergie beter stromen door je energiekanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke Yin yogahouding werkt volgens de traditionele Chinese geneeskunde op één of meerdere meridianen.

Bananasana

Het effect van Bananasana

Zoals de naam al doet vermoeden lig je in deze houding zo krom als een banaan. Hierdoor strek je de hele zijkant van je lichaam, van je ribben tot en met de IT-band (de zijkant van je bovenbeen). Bananasana is een goede tegenhanger van alle voor- en achteroverbuigingen, twists en omgekeerde houdingen die voorbij komen tijdens een yogales.

Naast dat deze houding voelt als een hele fijne strekking, brengt het ook de galblaasenergie in balans. Bananasana rekt namelijk het bindweefsel waar de galblaasmeridiaan zich bevindt in het lichaam. Hierdoor kan de energie beter gaan stromen. Wanneer de galblaasmeridiaan in balans is, ben je een met het houtelement: je voelt je standvastig en flexibel. Het tegenovergestelde kan ook het geval zijn: je voelt juist weinig rust en je bent snel geïrriteerd. Dan kan het voor jou goed zijn om een paar minuten in Bananasana te komen liggen.

Zo kom je in Bananasana

  • Als je een yogariem hebt is het fijn om deze te gebruiken. Zorg er voordat je begint voor dat je een lus hebt gemaakt in de riem.
  • Kom op je rug liggen en beweeg naar rechts op de mat.
  • Strek je linkerbeen uit naar de linkerkant van de mat. Je kunt je rechtervoet over je linkervoet kruisen, je voet ernaast leggen, of je voeten de andere kant op kruisen.
  • Houd je rechterbeen, dat voor de strekking zorgt, recht. Je kunt het andere been buigen als dat prettig voelt.
  • Verschuif je bovenlichaam nu wat meer naar links, zodat je een bananenkromming krijgt.
  • Als je de riem gebruikt: plaats de lus om je rechtervoet en wikkel het uiteinde van de riem om je rechterhand. Hierdoor creëer je een soort pijl en boog.
  • Als je geen riem gebruikt: breng je armen over je hoofd en pak met je linkerhand je rechterpols vast.
  • Blijf 3-5 minuten in deze houding liggen.
  • Breng je lichaam hierna in een neutrale, liggende positie en voel het effect van de houding.
  • Wissel vervolgens van kant.

Oppassen en aanpassen

Pas de positie van je armen aan zodra je tintelingen voelt. Je kunt je armen wat hoger op een kussen leggen of je kunt de ellebogen vasthouden in plaats van de polsen.

Pre-teacher training

Yin pre-teacher training

Yin yogadocent worden of je persoonlijke yin practice verdiepen? Dat kan met deze unieke online pre-teacher training. In 9 weken leer je wat verschillende Yin houdingen voor je doen en hoe je die kunt aanpassen naar je lichaam of dat van een ander. De eerste stap naar teacher is gezet!
Delen via:

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief