Boog

Dhanurasana

De Sanskriet naam voor de Boog is Dhanurasana, afgeleid van de woorden Dhanu (boog) en Asana (houding). Andere namen voor de Booghouding zijn de Opwaartse Boog of het Opwaartse Wiel.

Het effect van de Boog

Deze achteroverbuiging maakt rug, heupen en schouders leniger, opent de gehele voorkant van het lichaam en versterkt de rug. Ook is de Boog goed voor de psoasspieren, quadriceps, liezen en keel. Door de compressie in de onderrug verminderen rugklachten en worden de organen in het bekkengebied gestimuleerd. Dit zorgt voor een goede spijsvertering en nieuwe energie. Deze houding verbetert de bloedsomloop en is een goede voorbereiding op diepere achterovertuigingen, zoals het Wiel en de Kameel.

Hoe kom je in de Boog?

  • Begin vanuit buikligging.
  • Buig dan je benen en pak je de enkels beet. Als dit niet lukt, maak dan gebruik van een (yoga)riem.
  • Til op een inademing je hoofd en borst op en breng je voeten omhoog, zodat je dijen en knieën van de grond komen.
  • De knieën houd je op heupbreedte.
  • Blijf de benen en borst actief omhoog tillen en adem rustig door
  • Houd 5 tot 10 ademhalingen vast, of zo lang als comfortabel voelt.
  • Laat de borst en benen op een uitademing weer langzaam naar de grond zakken en plaats het voorhoofd op de grond.

De houding aanpassen

Bij nek- of rugblessures kun je deze houding beter overslaan. Ook is het niet verstandig deze houding te beoefenen als je last hebt van hoofdpijn, slapeloosheid of als je een lage of hoge bloeddruk hebt. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Als het niet lukt om de benen van de vloer te tillen, kan het helpen om een bolster of opgerolde deken onder de dijen te plaatsen.

Als de houding oncomfortabel aanvoelt, plaats dan een dekentje onder het bekken.

Is de houding een makkie voor je? Ga dan schommelen op je buik. Deze schommeling is een krachtige massage van de inwendige organen.

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka