Hoe de Kirtan Kriya je jong houdt

Jong blijven door mantra’s te zingen? Dat kan, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Een goede reden dus om deze ‘Kirtan Kriya’ (een Kundalini mantra) mee te zingen.

Onderzoek naar Kundalini yoga

In de Verenigde Staten wordt door de Alzheimer’s Research and Prevention Foundation onderzoek verricht naar Kundalini yoga. De directeur van het instituut, de tot het Sikhisme bekeerde Amerikaanse arts Dharma Singh Khalsa, schrijft in zijn boek Brain Longevity 
dat Kundalini ideaal is voor de hersenen, omdat het gebruikmaakt van alle vijf basis elementen van yoga: ademhaling, houdingen, mantra’s, mudra’s (vingerposities) en mentale focus.

Kirtan Kriya

Met behulp van mri-scans heeft hij 
de hersengebieden in kaart gebracht die geactiveerd worden door een eeuwenoude Kundalini-oefening die Kirtan Kriya wordt genoemd. De oefening bestaat uit het her
halen van eenvoudige mudra’s, waarbij alle vingers beurtelings de duim aanraken. 
Tegelijk wordt de mantra Saa, Taa, Naa, Maa (Geboorte, Leven, Dood, Hergeboorte) gechant, eerst hardop, dan fluisterend en 
ten slotte in zichzelf.

Op scans is te zien dat door de vingerposities en het chanten neurale netwerken in de grijze massa oplichten die belangrijk zijn voor aandacht, concentratie 
en het geheugen – uitgerekend de gebieden die achteruitgaan bij het ouder worden. Door de activatie tijdens Kirtan Kriya worden de gebieden getraind en blijven ze gezond, stelt Khalsa.

Vorig jaar publiceerde hij samen met een groep collega’s de resultaten van een onderzoek waarbij het effect van Kirtan Kriya werd vergeleken met standaard geheugen training bij een groep van tachtig ouderen 
met milde cognitieve achteruitgang. De helft kreeg dagelijks een gestandaardiseerde geheugentraining, die onder meer bestond 
uit het aanleren van geheugenstrategieën 
en het doen van geheugenoefeningen. De andere helft kreeg elke week een uur lang 
een Kundalini-les. Daarnaast deden ze thuis elke dag slechts twaalf minuten Kirtan Kriya. 
Na drie maanden was het geheugen van 
beide groepen aanzienlijk verbeterd, maar bij de Kundalini-groep gingen de verbeteringen verder en waren daarnaast ook gevoelens 
van neerslachtigheid sterk verminderd.

In eerdere studies is aangetoond dat de Kundalini-
oefening ook nog een reeks ontstekings
remmende genen activeert en stofje telomerase met 42 procent laat toenemen. Op basis van deze bevindingen schat Khalsa dat als iedereen dagelijks een klein kwartiertje Kirtan Kriya zou doen, we 
niet alleen veel langer jong zouden blijven, maar ook dat de ziekte van Alzheimer een 
zeldzaamheid zou worden.

Mantra zingen met Erica Jago

Wil je thuis uitproberen? In deze video kun je de Kirtan Kriya meedoen met Kundalini yogadocente Erica Jago.

Zing de mantra Saa, Taa, Naa, Maa met haar mee, terwijl je met je duim één voor één je wijsvinger (Saa), middelvinger (Taa), ringvinger (Naa) en pink (Maa) aanraakt. Ga lekker zitten (bijvoorbeeld op een yogamat of meditatiekussen) en sluit je ogen als je wilt.


Online training: Blijf jong met yoga

Geïnspireerd geraakt? Volg dan de nieuwe online training Blijf jong met yoga. In zeven weken leer je hoe je je hormonen in balans houdt en krijg je Kundalini-, Yin- en Vinyasa yogaseries aangeleerd die speciaal zijn ontwikkeld om je jong en vitaal te houden. Gemaakt door hormoonyoga-expert Sylvia Mullaart, met gastdocenten Kundalini yogi Marieke de Lange, Ayurvedisch consulent Victoria Hyndman en Yindocent Skadi van Paasschen. Doe een gratis proefles van Sylvia of lees hier meer over de training.

Blijf jong met yoga

Online training
  • In 9 weken jong, vitaal en soepel
  • Wetenschappelijk bewezen
  • Hormoon-, Kundalini-, Yin- en Face yoga
bekijk de training
 
-
Reacties:
  • Annie

    Héél ontspannend en relaxerend !!

LAAT EEN REACTIE ACHTER:

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka