Welkomstwoord van Johan

Welkom bij de Anti-stress training. In deze eerste les leer je wat je de komende weken gaat doen en hoe de training is opgebouwd.

Een beetje stress is gezond en kan je verder brengen. Maar van te veel of te lange periodes van stress kun je veel last hebben – dat weet jij waarschijnlijk als geen ander.

Misschien ervaar jij een constante druk op je werk. Of je houdt thuis een heleboel ballen in de lucht. Wellicht heb je zorgen om geld, relaties, je gezondheid of je toekomst. Met allerlei klachten tot gevolg: een gehaast gevoel, vermoeidheid, slechte concentratie, slecht slapen, onzekerheid, burn-out klachten… Goed dus dat je deze stap hebt gezet. In deze online training doen we niet aan symptoombestrijding, maar werken we aan een meer ontspannen gevoel op de lange termijn, door middel van yoga, meditatie en mindfulness.

In deze eerste video heet Johan je welkom en vertelt hij over de opbouw van de training.

Opbouw van de training

De training is opgebouwd uit 5 weken. Uiteraard ben je vrij om je eigen tempo te bepalen. Alle video’s kun je op elk moment terugkijken, ook na afronding van alle sessies.

Elke week bestaat uit een talk van Johan en/of een van de gastdocenten, een korte yogales en een langere yogales.

  • Week 1: Johan gaat in gesprek met psychologe Jentien Keijzer. Je leert hoe stress werkt in je brein en hoe yoga, meditatie en mindfulness kunnen helpen stress te reduceren. Samen met Mariken Hogenhout neemt Johan je mee door je eerste (mindful) yogales.
  • Week 2: Hoe ga je om met (te) veel prikkels? Hoe herleid je je stressbronnen? Diana van der Gaast deelt inzichten en lessen Restorative yoga.
  • Week 3: Piekeren, slecht slapen, cirkeltjes blijven maken in je hoofd… Gastdocent van deze week is Yoga Nidra expert Jeanet Heilbron.
  • Week 4: Johan gaat in gesprek met meditatieleraar Tijn Touber over identificatie, angst voor verandering en het omarmen van je emoties. Tijn neemt je mee in zijn bekende 4-stappenmeditatie.
  • Week 5: In deze week komt alles samen. Johan en Mariken nemen je mee door krachtige Yang flows.

Wat heb je nodig?

Voorafgaand aan elke les geven we aan welke props (hulpmiddelen) je kunt gebruiken.

Sowieso natuurlijk je yogamat. Verder kun je een (meditatie)kussen gebruiken, dekens, 2 blokken (of dikke boeken). Een bolster is fijn voor de lessen Restorative yoga. Als alternatief kun je een handdoek of deken oprollen. Wil je iets aanschaffen, kijk dan bijvoorbeeld op Yogashop.nl, waar je props zoals een bolster online kunt bestellen.

Bij de introductie talks hoef je enkel te luisteren.


We wensen je veel inspiratie en ontspanning toe de komende weken.

Namasté,

Johan Noorloos & Yoga Magazine

Bekijk meer sessies

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief