Wisselende neusgatademhaling

Wisselende neusgatademhaling

Nadi Sodhana Pranayama

De Sanskriet naam voor de Wisselende neusgatademhaling is Nadi Sodhana Pranayama, afgeleid van de woorden Nadi (kanaal), Sodhana (reinigen) en Pranayama (beheersing van levensenergie via ademtechniek). Deze oefening reinigt de energiekanalen in het lichaam, zodat de levensenergie (prana) beter kan stromen.

Het effect van Nadi Sodhana Pranayama

Nadi Sodhana Pranayama verlaagt de hartslag en verhoogt het zuurstofgehalte in het bloed. Ook kalmeert deze oefening de geest, omdat het zenuwstelsel wordt gestimuleerd. De Wisselende Neusgatademhaling is daarom goed om te doen als je angstig of gespannen bent.

De wisselende neusgatademhaling activeert beide hersenhelften. Daardoor verbetert deze oefening de balans tussen de twee hersenhelften en tussen de mannelijke en vrouwelijke energie in het lichaam.

 

Zo beoefen je de Nadi Sodhana Pranayama

  • Ga ontspannen zitten in Lotushouding (Padmasana) of kleermakerszit (Sukhasana).
  • Breng je aandacht naar je voorhoofd.
  • Plaats je rechterwijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen. Je duim en je ringvinger rusten elk op een neusvleugel.
  • De linkerhand rust op je knie, met de duim en wijsvinger tegen elkaar.
  • Sluit met je duim je rechter neusgat en adem diep in door je linker neusgat.
  • Houd je adem even vast. Sluit dan met je ringvinger je linkerneusgat en haal je duim weg om uit te ademen via je rechter neusgat.
  • Adem vervolgens in door je rechterneusgat. Houd dan je adem kort vast en adem vervolgens uit door je linker neusgat.
  • Adem weer in via je linker neusgat en herhaal bovenstaande stappen.
  • Bouw deze oefening langzaam op. Voor het beste resultaat doe je de oefening 5 tot 10 minuten.

Variatie voor gevorderden: Anuloma Viloma Pranayama

De traditionele beoefening van deze ademoefening wordt ook wel Anuloma Viloma Pranayama. Deze versie van de oefening bevat adempauzes. Na de in- en uitademing een aantal seconden vasthouden, afhankelijk van het niveau van de beoefenaar. Ook worden daarbij de bandha’s (energiesloten) aangespannen, wat het een oefening voor gevorderden maakt.


Online training: De kracht van ademen

Wil je oefenen met Mr. Breath? We ontwikkelden een 6-weekse ademtraining. Je leert hoe de adem werkt en hoe je die optimaal kunt inzetten. Elke week krijg je een oefening, opgebouwd van rustig naar actief, zodat je langzaam vertrouwd raakt met je adem. Na afloop weet je hoe je op elk moment terug kunt vallen op jouw ‘afstandsbediening’ (die je altijd bij je hebt) of je nu ontspanning, helderheid of energie nodig hebt.

Training

De kracht van ademen

Ademen doe je gelukkig altijd vanzelf, onbewust. Maar wanneer je bewust ademt, kun je van je adem een enorm krachtige...
Delen via:

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief