Wisselende neusgatademhaling

Nadi Sodhana Pranayama

De Sanskriet naam voor de Wisselende neusgatademhaling is Nadi Sodhana Pranayama, afgeleid van de woorden Nadi (kanaal), Sodhana (reinigen) en Pranayama (beheersing van levensenergie via ademtechniek). Deze ademtechniek staat dan ook bekend als een methode om de energiekanalen in het lichaam te reinigen, zodat de levensenergie (prana) beter kan stromen.

Het effect van Nadi Sodhana Pranayama

Nadi Sodhana Pranayama verlaagt de hartslag en verhoogt het zuurstofgehalte in het bloed. Deze oefening kalmeert de geest, omdat het parasympatisch zenuwstelsel wordt aangesproken. Deze ademtechniek is daarom goed om te doen als je angstig of gespannen bent.

Tijdens de wisselende neusgatademhaling worden beide hersenhelften geactiveerd. Deze oefening bevordert daarom de balans tussen de twee hersenhelften, en daarmee de mannelijke en vrouwelijke energie in het lichaam.

 

Zo beoefen je de Nadi Sodhana Pranayama

  • Ga ontspannen zitten in Lotushouding (Padmasana) of kleermakerszit (Sukhasana) en breng je aandacht naar je voorhoofd.
  • Plaats je rechterwijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen (Vishnu mudra) en laat je duim en je ringvinger elk op een neusvleugel rusten.
  • De linkerhand rust op je knie, met de duim en wijsvinger tegen elkaar (Gyan mudra).
  • Sluit met je duim je rechter neusgat en adem diep in door je linker neusgat.
  • Houd je adem even vast, sluit met je ringvinger je linkerneusgat en haal je duim weg om uit te ademen via je rechter neusgat.
  • Adem vervolgens in door je rechterneusgat, houd je adem kort vast en adem uit door je linker neusgat.
  • Adem weer in via je linker neusgat en herhaal bovenstaande stappen.
  • Doe deze oefening voor 5 tot 10 minuten, of zolang als prettig voelt.

Variatie voor gevorderden: Anuloma Viloma Pranayama

De traditionele beoefening van deze ademoefening, ook wel Anuloma Viloma Pranayama genoemd, bevat adempauzes. De adem wordt bij deze versie van de oefening gedurende een aantal seconden vasthouden na de in- en uitademing, afhankelijk van het niveau van de beoefenaar. Ook worden daarbij de bandha’s (energiesloten) aangespannen, wat Anuloma Viloma Pranayama een oefening voor gevorderden maakt.


Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

Online training

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Word leniger, ontspannen en kom in balans

bekijk de training
Nu

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka