houding

Eka Pada Bakasana

Eka Pada Bakasana

Het effect van Eka Pada Bakasana

Eka Pada Bakasana betekent letterlijk Een-Benige Kraanvogel. De houding wordt ook wel Vliegende Kraanvogel genoemd en staat bekend als de meest uitdagende armbalans houding en eentje die best wat angst op kan roepen.

Eka Pada Bakasana versterk de core, je polsen en armspieren en traint de balans.

Zo kom je in Eka Pada Bakasana

  • Ga uit van de Kraanvogel (Bakasana).
  • Zorg dat je stevig en evenwichtig staat in de houding.
  • Beweeg de binnenkant van je dijbenen sterk naar elkaar toe, hiermee creëer je kracht.
  • Je knieën komen langzaam naar de middellijn van je armen.
  • Je bovenrug is extreem rond, en dat maakt dat je core sterk is en voorbereid op deze a-symetrische balans.
  • Concentreer je op een punt voor je en strek langzaam je linkerbeen uit naar achteren.
  • Houd deze positie een poosje vast en blijf normaal doorademen.
  • Blijf je maar kort in deze houding, dan kun je eventueel je adem vasthouden.
  • Kom terug door je linkerknie weer op je linkerbovenarm te leggen en je voeten te laten zakken.
  • Wissel af met je andere been en volg de stappen opnieuw.

 

Eka Pada Bakasana: wanneer aanpassen, wanneer oppassen?

Als je moeite hebt om je benen van de vloer te liften, dan kan het helpen als je een blok onder je voeten legt. Maak je vervolgens compact in de lage squat. En krijg zo toch het gevoel van de lift en kom je makkelijker los van vloer.

Pas op bij polsblessures en carpool tunnel syndroom. Ook erg voorzichtig zijn als je zwanger bent, vraag je docent op advies als je twijfelt of je de houding kunt uitvoeren.

 

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 3,50 per maand heb je onbeperkt toegang tot bijna 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement