Gemakkelijke Houding

Gemakkelijke Houding

Sukhasana

De Gemakkelijke Houding is een relatief simpele pose die vaak wordt gebruikt tijdens meditaties of aan het begin van een yogasessie. De houding is vergelijkbaar met de kleermakerszit. In het Sanskriet heet deze houding Sukhasana, afgeleid van de woorden Sukha (gemak) en Asana (houding).

Het effect van de Gemakkelijke Houding

Deze houding zorgt voor ontspanning: het brengt rust in je zenuwstelsel en in je hele wezen. Het verbindt je adem en het keert je terug naar binnen. Je kunt de houding ook uitvoeren met behulp van een meditatiekussen of een blok, zodat je zeker weet dat je je rug recht houdt. Alhoewel de naam van de asana laat denken dat het heel makkelijk uitvoerbaar is, kan het toch tegenvallen: wij zijn tegenwoordig niet meer gewend om langere tijd met gekruiste benen te zitten. Hoe vaker je de asana doet, hoe makkelijker het wordt.

Sukhasana gemakkelijke houding kleermakerszit

Hoe doe je de Sukhasana?

  • Ga zitten in kleermakerszit, rechtop met naar buiten vallende knieën en gekruiste enkels.
  • Leg je handen op je knieën.
  • Sluit je ogen en adem een paar keer diep in en uit in deze houding. Houd je rug recht en je kruin richting het plafond. Richt je blik naar binnen.
  • Adem vanuit je buik, laat op elke uitademing spanning los. Laat problemen voor wat ze zijn; ze verliezen hun kracht wanneer je ze geen aandacht geeft.
  • Zucht eens. Laat een gevoel van balans en tevredenheid zich over je lichaam uitbreiden. Ontspan je gezichtsspieren.
  • Beweeg je tenen en vingers om terug te komen in het nu.
Training

Anti-stress met yoga,
meditatie en mindfulness

Anti-stress met yoga Ervaar je een constante druk op werk? Heb je zorgen om je gezondheid of toekomst? Misschien slaap je slecht of ervaar je burn-outklachten? Tijdens deze training leer je stress her...
Delen via:

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief