houding

Shoelace (Yin)

Gomukhasana

Shoelace is een Yin yogahouding. Het voornaamste doel van Yin yoga is het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Typerend voor Yin yoga is dat posities langer vastgehouden worden, zodat de levensenergie beter kan stromen door de energiekanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke Yin yogahouding werkt volgens de traditionele Chinese geneeskunde op één of meerdere meridianen.

Het effect van Shoelace

Shoelace is een diepe heupopener. Als je vooroverbuigt, zorgt deze houding voor decompressie in de onderrug.

De lever-, nier- en galblaasmeridiaan worden aangesproken in deze intense pose. Als je vooroverbuigt in Shoelace, wat niet noodzakelijk is om het effect van deze houding te voelen, ontstaat ook compressie in de blaas en de maag. Ondanks het diep kalmerende effect van deze vooroverbuiging, kunnen veel emoties worden aangeraakt en bevrijd.

Shoelace (Yin)

Zo kom je in Shoelace

    • Kom op handen en knieën.
    • Plaats vervolgens één knie achter de andere knie en ga langzaam achterover zitten tot je zitbotjes de grond raken.
    • Voorkom dat je op je voeten gaat zitten en schuif de voeten zo ver mogelijk naar voren. Druk de zitbotjes stevig in de grond.
    • Blijf 3 tot 5 minuten in de houding en wissel van kant.

 

De houding aanpassen

Als je zitbotjes de grond niet raken in deze houding, kun je het beste een kussentje of opgerolde deken onder je zitvlak plaatsen, zodat er contact is met de grond.

Komen in deze houding veel emoties los? Laat deze dan door je heen stromen en adem rustig door. Identificeer je niet met de gedachten en gevoelens, maar laat deze rustig voorbijdrijven.

 

 

Yoga voor beginners

De basis voor iedere yogi

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1De belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Inclusief 3 maanden Yogatv

bekijk de training
Nu
€ 99,-

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka