Yoga Nidra: om te rusten of ontwaken?

  • Leestijd: 2 minuten
  • Maartje Verhoeven

Het kan in de lunchpauze, vóór het slapen, na een actieve yogales of als op zichzelf staande les: ‘slaapyoga’. Yoga Nidra vind je tegenwoordig overal: in yoga studio’s, online en in apps. Waarom is deze vorm, die duizenden jaren geleden al bekend was bij wijzen en yogi’s, juist nu niet meer weg te denken uit de lesroosters? Hebben we zo’n behoefte aan slaap? Moeten we opnieuw leren om te rusten? Of moeten we juist ‘ontwaken’?

‘We zijn te gestrest,’ zegt Ram, oprichter en directeur van Arhanta Yoga Ashrams in India en Nederland. ‘We laten ons te veel sturen door wat de buitenwereld van ons vindt en verlangt. Daardoor leven we als het ware van buiten naar binnen. Yoga Nidra leert ons om diep contact te maken met ons binnenste, onze ziel, zodat dát ons uitgangspunt wordt.’ Waar meditatie werkt op een nog alerte en bewuste ‘waakstaat’, zak je met Yoga Nidra een aantal laagjes verder. Via de ‘droomstaat’ ga je naar een diepe slaapstaat. In deze laag kunnen spanningen en (negatieve) overtuigingen worden opgelost. Je kunt beelden zien, geluiden horen: je observeert wat er is, alsof je bij een toneelstuk in de coulissen staat. Het is een staat van ontspannen aanwezig zijn die redelijk in de buurt komt van samadhi, verlichting.

Hier beland je niet automatisch als je ’s avonds naar bed gaat; tijdens Yoga Nidra word je met behulp van geleide meditaties of ademhalingsoefeningen naar de ‘nidra-staat’ gemanoeuvreerd. Dat je je erna uitgerust voelt is niet zo gek, zegt yogadocent Maaike Chavanu: ‘Een sessie verfrist je lichaam en geest zó dat het kan voelen alsof je uren hebt geslapen.’ Heerlijk dus, deze trend waarmee je op diep niveau bijtankt. En die helpt om opgestapelde en diepgewortelde stress, negatieve overtuigingen, angsten en piekergedachten los te laten. Je laat als het ware je ziel even rusten. Iets waar meer en meer mensen in onze hectische maatschappij behoefte aan lijken te hebben.

Zelf ervaren?

Op Yogatv vind je verschillende Yoga Nidra lessen. Doe bijvoorbeeld mee met de Deep Relax sessie van Elaine Bernhard of volg de introductieles ‘De basis van Yoga Nirda‘ van Nathalie Rasing.


Delen via:
30 november 2022
Training

Anti-stress met yoga, meditatie en mindfulness

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief