Yoga bij vervelende gevoelens

  • Leestijd: 3 minuten
  • Yoga Magazine

Iedereen ervaart weleens vervelende gevoelens. Wanneer je last hebt van verdriet, stress, angst of gepieker zijn er verschillende vormen van yoga die uitkomst kunnen bieden. Welke vorm van yoga kun je het beste doen wanneer je vervelende gevoelens ervaart?

Meditatie

Blijft iets constant in je hoofd rondzingen? Ben je veel aan het piekeren en kun je maar moeilijk rust vinden? Dan is een meditatie een goed idee. Het zorgt niet alleen voor minder stress, angst en depressieve klachten, maar kan ook meer focus en concentratie opleveren. Meditatie helpt om emotioneel meer in balans te komen. Met deze meditatie leer je piekergedachten loslaten.

Restorative yoga

Wanneer je last hebt van angsten, is je eerste reactie om dit uit de weg te gaan. Het is iets waar je het liefst heel hard bij vandaan gaat. Restorative yoga is dan fijn, dat werkt helend. De kunst is namelijk om vooral naar je angst toe te gaan. De houdingen tijdens deze yogales maken je gewrichten zacht en geven je de mogelijkheid om naar binnen te keren en je angst te omarmen.

Mindfulness

Mindfulness is een krachtige manier om met stress om te gaan. Je ademhaling staat centraal en je brengt je aandacht naar het hier en nu. Alleen in het hier en nu kun je écht waarnemen en zul je meer ontspanning ervaren. Wanneer je mindful door het leven gaat, doe je de dingen met aandacht en dit zorgt voor minder gepieker en stress. Deze midfulness-meditatie helpt je zonder oordelen naar je gedachten te kijken en deze als wolkjes te laten overdrijven.

Deugdenyoga

Onzekerheid komen we allemaal wel eens tegen. Als je vaker last hebt van onzekerheid en weinig zelfvertrouwen, zijn er veel yogahoudingen die je kunnen helpen. Een rechte houding geeft direct een sterk gevoel. Ook powerhoudingen, zoals de Berghouding, de Boom en Krijgers geven meer zelfvertrouwen. Deze les Deugdenyoga staat helemaal in het teken van zelfvertrouwen.


Onderneem stappen

Naast yoga helpt het natuurlijk ook te praten over wat je dwarszit. Dit kan met een partner, vriend(in), zus of moeder, maar ook een coach kan uitkomst bieden. Een goede coach luistert op een andere manier, heeft geen belangen en bekijkt je situatie als buitenstaander. Bovendien is een hij of zij ervoor opgeleid om je te helpen bij het verkrijgen van inzichten die je kunnen aanzetten tot het nemen van stappen en maken van keuzes die goed zijn voor jou. Op Coachfinder vind je een coach die bij je past. Vul de vragenlijst op de site in en krijg advies op maat. Alle coaches op Coachfinder zijn betrouwbaar en met zorg geselecteerd.

Delen via:
22 december 2020 | Laatst gewijzigd op 22 december 2020

1 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief