Serie Stoelyoga: bekende houdingen maar dan op een stoel

  • Leestijd: 3 minuten
  • Elsa Govaarts

Zijn sommige yogahoudingen fysiek te lastig voor je op de mat? Probeer het dan eens op een stoel! Zelf ontdekte Yogadocent Paula Jap Tjong van Stoelyoga Nederland de kracht van Stoelyoga. Bij fysieke klachten kunnen sommige yogahoudingen uitdagend zijn. Zo ook voor Paula. Een stoel bood uitkomst! Inmiddels inspireert ze anderen met deze vorm van yoga. In deze serie: vier bekende yogahoudingen, maar dan op een stoel. 

Volwaardige vorm van yoga

Dat yoga een helende werking heeft voor lichaam en geest heb je misschien zelf al ervaren. Het was voor Paula dé reden om met yoga te beginnen. Maar toen ze een fysieke beperking kreeg werden yogahoudingen op de mat te uitdagend voor haar. Om de kracht van yoga te blijven ervaren ontwikkelde ze Stoelyoga. Met succes! Paula: ‘Na veel stress en fysieke klachten kwam ik door yoga weer in contact met mezelf. M’n lichaam, m’n emoties. Ik heb weer leren voelen. Leren toelaten, verwerken. Stoelyoga is een volwaardige vorm van yoga. Van de mat vertaalbaar naar de stoel. Ademhaling, meditatie en ontspanningsoefeningen zijn onderdeel van Stoelyoga. Daarbij helpt het ook voor pijnvermindering. Dus wat je fysieke klachten ook mogen zijn, tijdelijk, chronisch of fysiek beperkt, Stoelyoga helpt je om toch de weldaad van yoga te ervaren.’

Stoelyoga vanachter je bureau

Heb je een zittend beroep? Ook dan kan een kwartiertje yoga heerlijk zijn. Even de reset-knop indrukken. Als je veel achter je bureau zit dan hebben je schouders heel wat te verduren. We snappen dat je dan niet altijd tijd hebt om je mat uit te rollen. Met Stoelyoga kun je dus gewoon lekker blijven zitten. Leuk bijkomstig voordeel: je kunt je gewone kleding aanhouden!


Serie Stoelyoga met vier bekende houdingen

Zittende twist (Ardha Matsyendrasana)

Stoelyoga

  1. Plaats je handpalmen tegen elkaar.
  2. Adem in en breng je handen voor je linkerschouder.
  3. Kijk over je rechterschouder.
  4. Herhaal na 5 ademhalingen de oefening aan de andere zijde

Kat-koehouding (Chakravakasana)

kat-koehouding op een stoel

  1. Leg je handen op je knieën.
  2. Adem in en maak met een soepele beweging je rug hol.
  3. Adem uit en maak je rug bol.

Kameel (Ustrasana)

Stoelyoga kameel

  1. Ga aan de voorkant van de stoel zitten en pak de zijleuningen of zijkanten vast.
  2. Adem in en til je borstkas zo ver mogelijk omhoog.

Driehoek (Utthita Trikonasana)

trikonasana op een stoel

  1. Zet je voeten uit elkaar en breng je rechterarm aan de binnenkant van je rechteronderbeen.
  2. Strek je linkerarm omhoog en kijk naar je duim.
  3. Herhaal aan de andere kant.

 


Meer Stoelyoga van Paula

Heb je zin gekregen in meer Stoelyoga?

Voor Yogatv maakte Paula twee lessen Stoelyoga: ‘Kantooryoga vanuit je bureaustoel’ en ‘Blijf fit met stoelyoga’.


Tekst: Saskia Grootegoed, beeld: Harold Pereira, styling: Annemieke Paarlberg, visagie: Clayton Leslie, docent: Paula Jap Tjong, kleding: YogaSway (broek), H&M (top), kussens, mand, kleed: Zenzahome, stoel: privébezit

Delen via:
25 mei 2021
Training

Yoga voor beginners

1 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief