nietgratis
Eerste hulp bij stress: de Ujjayi ademhaling

Eerste hulp bij stress: de Ujjayi ademhaling

623 weergaven
Bewaar als favoriet

Een beetje stress is niet erg, soms is het zelfs wel goed. Maar als stress chronisch wordt, werkt het in je nadeel. In deze korte les leert yogadocent Nathalie Ho-Kang-You je hoe stress werkt in je lichaam en hoe je verkeerde spanning te lijf kunt gaan met behulp van de Ujjayi ademhaling.

Zo werkt stress in je lijf

Stress betekent eigenlijk niets anders dan onder druk staan. Je geest ervaart iets als een stressvolle gebeurtenis en je lichaam reageert daarop met een reactie in het autonome zenuwstelstel. Zonder dat je er veel invloed op hebt, gaat onder meer je bloeddruk (en je hartslag) omhoog zodat het bloed in rap tempo naar de spieren stroomt om snel te kunnen handelen en vertraagt je spijsvertering. Je lichaam is in één klap klaar voor de strijd en dat is bij acute stress (een bijna-ongeluk bijvoorbeeld) best handig.

Vechten en vluchten..

Het is de amygdala die je helpt in deze situaties van acute stress; het amandelvormige deel van de hersenen dat een rol speelt bij de verwerking van prikkels en deze koppelt aan emoties. Het zorgt ervoor dat het sympathisch zenuwstelsel in actie komt. Alle reserves van je lichaam worden ingezet om je te beschermen.

Is de dreiging voorbij, dan treedt het parasympatisch zenuwstelsel in werking. Dit deel van het zenuwstelsel kalmeert de zenuwen, bevordert de opname van voedsel en beperkt de adrenalinestroom. De perfecte tegenhanger van het sympathisch zenuwstelsel dus. Rustgevende yogahoudingen, maar ook de Ujjayi ademhaling helpen de dat parasympatisch zenuwstelsel te activeren zodat je stress langzaam weer naar de achtergrond verdwijnt.

Meer lessen van Nathalie volgen? Voor Yogatv maakte ze ook een Restorative bodyscan.

Volg de Restorative bodyscan

2 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief