nietgratis

Ademoefening Sama Vritti Pranayama

Simpele ademhalingsoefening tegen stress

Sama Vritti Pranayama is een simpele ademhalingsoefening die je in korte tijd helpt ontspannen. Satyananda yogadocente Maaike Chavanu praat je door de oefening heen. Je ademt in vier gelijke delen: je ademt in, houdt je adem vast, ademt uit en houdt je adem weer vast. Alle vier deze delen duren even lang. Sama Vritti Pranayama betekent dan ook ‘gelijkmakende ademhaling’.

De Sama Vritti is daarmee ook een oefening om vertrouwd te raken met kumbhaka: een ademstilte tussen ademhalingen. In meer gevorderde pranayama’s zul je de kumbhaka vaker tegenkomen – en langer vol kunnen houden!

Tijdens de oefening voel je de spanning in je lichaam afnemen en wordt je geest helder en aandachtig. Hij werkt daarom ook goed tijdens een meditatie, of als concentratie-oefening.

Observeer je lichaam, geest en je adem. Voelt het niet goed? Pauzeer dan een moment met een of twee natuurlijke ademrondes, pak daarna de oefening weer op.

-
Geef hier je reactie:
  • Maris

    Dank u wel voor deze korte les in ademhaling.

  • Marije

    Fijne, rustige en makkelijke ademhalingsoefening.

  • liebeth

    korte en fijne ademhalingsoefening, dank.

  • Trude Matla-van der Veer

    Heel fijn om deze pranayama met Maaike te doen.

  • Joni Jill

    Dank je wel Maaike. Hele fijne oefening. Ik voel mij een stuk rustiger en niet alleen in mijn ademhaling.

  • Serena

    Een fijne oefening om bewust met de ademhaling om te gaan en op te merken wat dit met je lijf doet. Ik ben weer tot mezelf gekomen. Dank!