Camel (Yin)

Ustrasana

De Camel is een Yin yogahouding. Het voornaamste doel van Yin yoga is het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Typerend voor Yin yoga is dat posities langer vastgehouden worden, zodat de levensenergie beter kan stromen door de energiekanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke Yin yogahouding werkt volgens de traditionele Chinese geneeskunde op één of meerdere meridianen.

Het effect van Camel

De Camel is een achteroverbuiging die de heupflexoren stretcht en de schouders opent, daarom is de houding effectief tegen afzakkende schouders of een te bolle rug. De houding stretcht ook de bovenkant van de dijbenen.

De houding werkt op de blaas- en niermeridiaan, vanwege de compressie in de onderrug. Door de nek naar achteren te brengen wordt ook de schildklier gestimuleerd in deze houding.

Camel (Yin)

Zo kom je in Camel

  • Kom op je knieën en plaats de handen op je onderrug, de vingers wijzen omlaag.
  • Breng het schaambeen goed naar voren en houd bovenbenen verticaal, dit is al een lichte achterovertuiging.
  • Als je verder wilt, verleng dan je rug op een inademing, breng de borst eerst richting plafond en maak ruimte en buig vervolgens naar achteren.
  • Indien mogelijk rusten de handen op de enkels. Breng het hoofd achterover als dit prettig voelt.
  • Adem rustig door en blijf 1 tot 2 minuten in de houding.

De houding aanpassen

Als de handen de enkels niet raken, kan het helpen om de tenen in de mat te krullen.

Bij rug- of nekklachten kun je deze houding beter overslaan. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Video: zo doe je de Kameel

Wil je de Kameel thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren.

 

-
Reacties:

LAAT EEN REACTIE ACHTER:

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka