Waarom yoga beter is voor je vetverbranding (dan een zware work-out)

  • Leestijd: 4 minuten
  • Maroesja de Ruyter

Je somt vast zo een rijtje op met voordelen van yoga: een rustigere, kalme geest, meer focus, een soepeler lichaam. Maar er is meer. Uit nieuw onderzoek blijkt dat matig intensief bewegen succesvoller is bij het verliezen van gewicht dan intensief trainen. Yoga is zo’n vorm van bewegen, maar wandelen, rustig baantjes trekken of een beetje joggen bijvoorbeeld ook.

matig intensief bewegenWat is matig intensief?

Bij matig intensief bewegen gaan je hartslag en ademhaling lichtjes omhoog. De inspanning kost wat meer moeite maar je kunt er nog wel bij praten. Nog specifieker: je beweegt tussen de vijftig en zeventig procent van je maximale hartslag. Hoe je daarachter komt? Het maximum is 220 hartslagen min je leeftijd. En daar neem je dan vijftig tot zeventig procent van. Je kunt ook een speciale inspanningstest doen, wil je het exact weten.

Duurzaam kilo’s kwijt

In meerdere onderzoeken naar trainen op je optimale vetverbranding-niveau, raakten de proefpersonen die het langere tijd volhielden bijna allemaal een paar kilo kwijt, verhoogden ze hun vetvertering en hadden minder trek. Er werd geen speciaal dieet gevolgd. Het effect werd zichtbaar bij driemaal in de week vijfenveertig minuten rustig bewegen. Maar vaker en langer (dus níet intensiever) is nog beter. Het meest optimale is om er een jarenlange gewoonte van te maken. Mensen die regelmatig licht tot matig intensief bewegen, zijn na drie jaar nog steeds tien kilo kwijt. Terwijl mensen die andere dieet- en beweegmethodes volgden hun verloren kilo’s er alweer bij hadden.

Meer voordelen

Bewegen op een rustig tempo, zoals bij een fijne Hatha of Vinyasa les, heeft nog meer voordelen: uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum in Bonn (Duitsland) blijkt dat bewegen op lage intensiteit een positief effect heeft op onze aandachtrespons en de cognitieve functies van ons brein. Het verbetert dus onder andere ons vermogen om te leren, plannen, problemen op te lossen en onze taalvaardigheid. Bewegen op hogere intensiteit waarbij je hartslag flink omhooggaat, zoals bij cardiotraining heeft weer een ander voordeel voor je brein: het zou je emotionele intelligentie verbeteren.

Minder kans op blessures

Bij minder intensief te bewegen belast je spieren en gewrichten minder. Bewegingen die je gewrichten (zwaar) belasten zijn springen, rennen, huppelen – eigenlijk alles waarbij je één of beide voeten van de grond haalt en weer landt. Bij yoga hoef je niet te springen, het beoefenen van yoga nodigt je uit om bewust te bewegen en niet over je grenzen te gaan. Het risico op het verrekken van een spier of het overbelasten van een gewricht is daardoor kleiner.

Souplesse

Bewegen op een rustig tempo en op een consistente manier kan stijfheid en pijn aan gewrichten en spieren verlichten. Denk maar aan de Pawanmuktasana serie van Mukunda Stiles, grondlegger van Structural Yoga Therapy. De Pawanmuktasana serie wordt ook wel de ‘joint freeing series’ genoemd. Pawan betekent wind. Mukta betekent loslaten. Asana betekent houding. Bedoeld om het lichaam te openen en energie vrij te laten stromen.

Meer balans

Door rustige balansoefeningen te doen, zoals de Boomhouding, train je kracht, stabiliteit en evenwicht. Je spieren van je voeten, enkels, benen, billen en buik worden op den duur sterker. En dat helpt wanneer je een sprintje moet trekken, op momenten dat je plots je evenwicht verliest of als je je verstapt. Door je spieren krachtig te maken, vangen die de belasting op in plaats van je gewrichten.

Nog meer pluspunten

  • Bewegen met lage intensiteit kun je iedere dag doen, want je lichaam hoeft er niet lang van te herstellen.
  • Je kunt het overal doen, je hoeft je er soms zelfs niet voor om te kleden. En ook fijn: voor een les op Yoga by Happinez hoef je de deur niet uit.
  • Gematigd intensief bewegen is vaak gemakkelijker om in je levensstijl te integreren dan zwaardere work-outs. En zo ontwikkel je heel soepel en vanzelf een gezonde routine.

Bekijk ook eens deze lessen

Heb je na het lezen van dit artikel meer behoefte aan gerichte yoga-oefeningen? Op Yoga by Happinez vind je veel lessen die kunnen bijdragen aan meer kracht en souplesse bijvoorbeeld de les poweryoga strong and mindful, de power flow voor meer kracht en uithoudingsvermogen of de winterflow. Het belasten van je gewrichten zo veel mogelijk vermijden? Op Yoga by Happinez vind je ook lessen als handsfree yoga of yogalessen waarbij je niet per se je matje hoeft uit te rollen. Zo kun je altijd, waar en wanneer je wilt een lesje volgen. Probeer het nu de eerste 14 dagen gratis en ontdek jouw favoriete yogastijl.

Meer lezen over dit onderzoek? Dat doe je hier en hier

Delen via:
7 december 2022 | Laatst gewijzigd op 7 december 2022

1 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief