Pieker je veel? Shakti mudra kan je helpen

  • Leestijd: 3 minuten
  • Jasmijn Demmer

Blijven gedachten zich maar herhalen en heb je last van een vol hoofd? Probeer shakti mudra. Deze mudra is verbonden aan onze levensenergie, kalmeert je zenuwstelsel en helpt je beter te slapen. Zo zet jij die gedachten stil, herstel je je balans en vergroot je je energie. 

Wanneer geest en lichaam uit balans zijn, verliezen we vitale energie aan nutteloze gedachten en fysieke patronen. Van het woelen in de nacht tot aan een ongezonde voorovergebogen houding. Piekeren kost je ongemerkt bakken met energie. Je probeert te rusten, maar die ene gedachte blijft zich maar herhalen in je hoofd. Shakti mudra helpt de balans te herstellen wat uiteindelijk zorgt voor een betere immuunfunctie en een betere cognitieve functie. Shakti staat voor onze levensenergie, ook wel de energie van bewustzijn genoemd.

Traditioneel wordt deze mudra gebruikt om inzicht te genereren en innerlijke kracht te cultiveren. Het beoefenen van deze mudra helpt om een gevoel van vertrouwen te vergroten en gedachten die je misschien tegenhouden op te ruimen. De shakti mudra wordt geassocieerd met het bekkengebied en is doordrenkt met vrouwelijke energie. Deze mudra is direct verbonden met onze sacrale chakra. Door levensenergie naar ons bekkengebied en onze onderrug te leiden, hebben we toegang tot aangeboren kracht en kracht die verbonden is met de goddelijke schepper Durga.  Met shakti mudra vergroot je je eigenwaarde en zelfvertrouwen, maar ook je creativiteit en artistieke expressie. Daarnaast verlaagt deze mudra de stressniveaus in je lichaam en verbetert het je slaap.

shakti mudra

Zo doe je shakti mudra

Om het meeste uit deze mudra te halen, is het fijn een rustige ruimte op te zoeken waarin je je ontspannen voelt. Begin een een comfortabele zittende positie. Zit in lotushouding of kleermakerszit, met rechte rug. Concentreer je op je ademhaling en verbind met je adem. Plaats de handen met de handpalmen naar boven gericht op je knieën of dijen, zonder al te veel spanning op de armen te zetten.

Vouw daarna je duimen in de handpalmen en wikkel de wijs- en middelvinger losjes om de duimen. Houd de ringvinger en pink recht. Breng de knokkels van de wijs- en middelvinger bij elkaar en raak de toppen van de ringvinger en pink van elke hand tegen elkaar aan. De ringvinger en pink wijzen naar boven. Laat de mudra rusten in je hartcentrum. Voor een optimaal resultaat hou je shakti mudra ongeveer 15 tot 20 minuten vast.

Om deze houding los te laten, beweeg je de handen langzaam van elkaar weg en buig je de vingers. Breng de achterkant van de handen terug naar de dijen of een andere staande positie en adem vrijuit.

Oefen mudra’s op Yogatv

Wil je oefenen met de mudra’s in de praktijk? Volg dan eens deze yogales met mudra’s en affirmaties op Yogatv.

DOE MEE OP YOGATV

 

Delen via:
21 december 2022 | Laatst gewijzigd op 22 december 2022

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief