Oefeningen

Minder last na borstkanker met yoga

Mirjam Bosgraaf schreef in de Volkskrant over lymfoedeem en leven met de gevolgen van borstkanker. Ze hield een dikke, pijnlijke arm over aan een borstkankerbehandeling doordat de lymfklieren onder haar oksel verwijderd waren. Yoga deed haar veel goed.
 
 borstkanker
‘Eerst ontdekte ik op Amazon het boek Restorative yoga for breast cancer recovery van yogadocente Diana Ross (!). Daar stonden meer dan zestig oefeningen in, die allemaal even heilzaam waren voor borstkanker-survivors en je had er bolsters en blokken voor nodig. Te ontmoedigend. Daarna vond ik de video’s van Adriene op Youtube en begon ik met haar gentle-beginnersklasjes van 20 minuten. Niet per se voor lymfoedeem, maar toch voelde ik na een paar maanden al verschil: leniger arm, minder pijn. Nu zoek ik bijna dagelijks een klasje van haar uit, nog steeds heel mild, maar een Plank durf ik aan.’

Yogaoefeningen na borstkanker

Na een borstkankerbehandeling kunnen sommige yogaoefeningen verlichting bieden en het herstel versnellen. Zo ook deze drie oefeningen:

  1. Wisselende neusademhaling

    Kenners zeggen dat een diepe ademhaling het krachtigste middel is om het lymfesysteem te stimuleren en de geest te kalmeren. De Wisselende Neusademhaling verlaagt de hartslag en spreekt het parasympatisch zenuwstelsel aan, zodat stress en angstklachten verminderen.

  2. Kusje in je nek

    Kijk naar rechts en richt je neus naar beneden, naar je rechterschouder. ‘Alsof je gekust wordt in je nek,’ zegt Adriene in haar yogavideos. Doe hetzelfde aan de linkerkant voor een prettige stretch van de lymfeklieren in de hals.

  3. Arm-ademhalen

    Deze oefening kun je staand en zittend uitvoeren. Strek op een inademing te armen naar de zijkant op schouderhoogte, handpalmen naar beneden. Adem dan uit en vouw de handen voor je borstbeen; adem even vasthouden. Breng je handen bij elkaar achter je nek, niet trekken; adem dan in en strek je armen zo hoog mogelijk, palmen tegen elkaar. Adem tot slot uit en laat de armen wijd naar beneden zakken.

Illustratie: Sascha Pijnaker


Speciale actie: kies voor een jaar lang Yoga Magazine en steun Pink Ribbon!

Samen steunen we Pink Ribbon: voor iedereen die een jaarabonnement op Yoga Magazine neemt, doneren we € 10,-!

BEKIJK DE AANBIEDING