stijl

Hormoonyoga

Hormoonyoga helpt je hormonen (en emoties) in balans te houden. De hoeveelheid vrouwelijke hormonen in het lichaam fluctueert voortdurend. Net als de samenstelling ervan. En je gevoelens ’wieberen’ mee. Goed nieuws: met hormoonyoga kun je die flow sturen.

Hormoonyoga van Dinah Rodrigues

Charmant, jeugdig en verzorgd. De Braziliaanse yogadocente Dinah Rodrigues is 90 en zelf het levende bewijs dat haar Hormoonyoga werkt. Met een energie die een veertiger niet zou misstaan, draagt ze wereldwijd de voordelen uit van de door haar ontwikkelde serie. De eenvoudige oefeningen werken in op het klierstelsel en beïnvloeden zo de aanmaak van hormonen. Voornaamste doel is het niveau van het hormoon  oestrogeen, ook wel het vrouwelijke hormoon genoemd, omhoog brengen. Bij vrouwen vanaf een jaar of 35 begint de aanmaak van dit hormoon te dalen, al merk je daar dan meestal nog niets van. Vrouwen die de  overgang naderen voelen het wel vaak aan den lijve. Het haar wordt dunner, de huid droger en rimpels worden zichtbaarder. Door het oestrogeenniveau weer omhoog te brengen, kun je dit tegengaan of het proces in elk geval vertragen.

Yoga bij PMS en overgangsklachten

In de bijna dertig jaar dat Dinah de serie nu doceert, heeft ze spectaculaire resultaten behaald. Typische overgangsklachten als opvliegers, slapeloosheid en depressieve buien heeft ze bij tal van vrouwen zien  verdwijnen. Ook jonge vrouwen met het premenstrueel syndroom (PMS) hebben baat bij Hormoonyoga: stemmingswisselingen worden minder heftig en zware bloedingen nemen af. Er schijnen zelfs resultaten te zijn behaald bij vrouwen die als onvruchtbaar waren gediagnosticeerd.

Oefeningen tegen menstruatiepijn

In samenwerking met de universiteit van São Paulo onderzocht Rodrigues of haar methode wetenschappelijk te onderbouwen is. Voor wie de serie regelmatig doet, is de heilzame werking onbetwist. Je voelt je energieker en klachten verdwijnen. Zoals een vrouw zegt: ‘Voordat ik ongesteld werd, had ik altijd een vervelend mannetje in mijn buik. Dat is nu helemaal weg.’ Niet voor niets verovert de oefenreeks in rap tempo de wereld. In Duitsland is Hormoonyoga zelfs een ware hit.


Online training: Blijf jong met yoga

Samen met hormoonyogadocente Sylvia Mullaart ontwikkelden we de online training Blijf jong met yoga, met 14 online lessen om je jong en vitaal te (blijven) voelen. Naast videolessen van Sylvia krijg je ook lessen van gastdocenten Skadi van Paasschen (Yin yoga), Marieke de Lange (Kundalini yoga) en Angela Kuipers (face yoga). Daarnaast ontvang je video talks van Sylvia met informatie over de werking van je hormonen, bijpassende artikelen, soul coaching-oefeningen voor een jonge geest, recepten en meer. In dit artikel lees hoe hoe yoga je helpt jong te blijven (met informatie uit wetenschappelijk onderzoeken).

NAAR DE TRAINING