Home 76E08739-7793-4D1C-B7A2-5A47085F583F Created with sketchtool. Wapen je tegen de winterblues 76E08739-7793-4D1C-B7A2-5A47085F583F Created with sketchtool. Welkom!

Welkom!

Even een dip, beetje down, somber: we kennen het gevoel allemaal. Zeker na dit heftige jaar. En dan liggen straks ook weer die nare winterblues op de loer. Gelukkig is er yoga! Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat yoga somberheid en depressie kan helpen verminderen. Daarom hebben we speciaal voor jou dit yogaprogramma gemaakt waarmee je je kan wapenen tegen de winterblues.

Over de lessen

Samen met yogadocent Jiske Reeskamp ontwikkelden we vier yogalessen. Jiske geeft trainingen aan mensen die kampen met depressie en somberheid. Hierover zegt ze: ‘In deze drukke tijden is het moeilijk om te voelen waar je behoefte aan hebt. Keer daarom voordat je een van deze lessen volgt naar binnen. Voel je veel stress of angst, doe dan een rustige flow. En kies een energieke les als je je down voelt. Yoga is een prachtige manier om lichamelijk en geestelijk verandering teweeg te brengen. Het is een belangrijk moment van zelfzorg dat begint zodra je je matje uitrolt.’

Een beetje meer achtergrond

Wie geneigd is veel te piekeren en veel zelfkritiek heeft (bijvoorbeeld op hoe je eruit ziet of hoe je presteert) loopt meer kans langdurige gevoelens van somberheid of een depressie te ontwikkelen. Ook zijn er aanwijzingen dat veel ‘in je hoofd zitten’ – piekeren dus – en niet in contact staan met je lichaam niet bevorderlijk zijn om een depressie en gevoelens van somberheid tegen te gaan.

In Yoga Magazine editie 5 van 2021 vertelt gezondheidszorgpsycholoog en yogadocent Nina Vollbehr er meer over. Vollbehr deed onderzoek naar het effect van yoga bij jonge vrouwen die werden behandeld voor depressie (met gesprekstherapie en/of medicatie). Wat bleek? Yoga hielp aantoonbaar om meer contact te krijgen met het lichaam. Deelnemers gingen dus meer ‘uit hun hoofd’.

Meer zelfcompassie

Daarbij waren ze beter in staat tot zelfcompassie; oftewel met een vriendelijke blik naar jezelf kijken. Na een jaar had 37 procent van de niet-yogagroep nog een depressie, tegenover 23 procent van de yogi’s. Dat betekent niet dat alle klachten verdwenen waren, maar van depressie was geen sprake meer. En uiteraard, raadpleeg bij aanhoudende sombere gevoelens tijdig een huisarts, psycholoog of psychiater.

Elke dag yoga

Yoga toevoegen aan je dagritueel is dus een mooie manier om een zachte, vriendelijke blik voor jezelf te ontwikkelen, om te oefenen met het focussen van je aandacht op andere dingen dan ‘gepieker’ en om jezelf te trainen in het ervaren van meer zelfcompassie. Allemaal factoren die bijdragen aan een beter gevoel over jezelf, waardoor je somberheid net iets makkelijker buiten de deur houdt.

Meer informatie over Jiske en haar trainingen vind je op Jaijiva.com.

Bekijk meer sessies

Deze meditatie helpt je om te landen in je lijf en te voelen voorbij het denken

Start deze les

Deze les is fijn als je last hebt van stress of gevoelens van angst en onrust

Start deze les

Voel je je lusteloos? Breng je lichaam in beweging en ervaar hoe je hoofd volgt en energie weer gaat stromen

Start deze les

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief