oefeningen

Meer dan 100 yogahoudingen

Hoe kom je in de Ploeg? Welke houding is de Dhanurasana? Je vindt alle houdingen in onze database. Met yogaseries voor thuis!

En wil je meer leren over de verschillende yogastromingen? Lees hier alles over Ashtanga, Yin en andere yogastijlen.

Bekijk alle series

houdingen

A

Adelaar
Garudasana

Bevordert de concentratie en strekt je kuiten, schouders en bovenrug.

Bekijk houding

B

Berghouding
Tadasana

Maak een rechte rug en krijg sterke benen.

Bekijk houding
Bevrijdende Houding
Apanasana

Verdrijft kramp in de rug of onderbuik.

Bekijk houding
Boog
Dhanurasana

Maakt rug, heupen en schouders leniger en versterkt de rug.

Bekijk houding
Boom
Vrksasana

Hiermee oefen je balans en versterk je je benen en ruggengraat.

Bekijk houding
Boot
Paripurna Navasana

Versterkt je rug-en buikspieren.

Bekijk houding
Brug
Setu Bhandasana

Vermindert angst, vermoeidheid, rugpijn, hoofdpijn en slapeloosheid.

Bekijk houding

C

Camel (Yin)
Ustrasana

Stretcht de heupflexoren en bovenbenen en opent de schouders.

Bekijk houding
Caterpillar (Yin)
Paschimottanasana

Stimuleert de nieren en versterkt de spijsverteringsorganen.

Bekijk houding
Cobra
Bhujangasana

Geeft de buikorganen en nieren een diepe massage.

Bekijk houding

D

Dangling (Yin)
Uttanasana

Dangling creëert een intense stretch aan de achterkant van de benen en stimuleert de blaasmeridiaan. De houding heeft een sterk ontspannende werking.

Bekijk houding
Danser
Natarajasana

Werk aan je balans en concentratie.

Bekijk houding
Dolfijn
Makarasana

Profijt van omgekeerde houdingen zonder veel belasting.

Bekijk houding
Dolfijn Variatie
Makarasana

Geeft extra versterking aan de borst en de billen.

Bekijk houding
Dragon (Yin)
Anjaneyasana

De Dragon, of Draakhouding, is een diepe heup- en liesopener. De houding stretcht de achterkant van de benen, de heupflexoren en de quadriceps en kan uitdagend en confronterend zijn.

Bekijk houding
Dragonfly (Yin)
Upavistha Konasana

In deze zittende vooroverbuiging ontstaat een opening in de heupen, liezen, de achterkant van de dijbenen en de binnenkant van de knieën. Dragonfly stimuleert het lichaam en geeft energie.

Bekijk houding
Driehoek
Utthita Trikonasana

Stretcht en versterkt de dijen, knieën en enkels.

Bekijk houding
Dubbele Beenheffing
Urdhva Prasarita Padasana

Opent de borst en versterkt de buikspieren.

Bekijk houding
Duif/Halve Duif
Kapotasana

Goed voor de doorbloeding van de heupen.

Bekijk houding

E

Eye of the Needle (Yin)
Sucirandhrasana

Een fijne Yin yogaoefening die zorgt dat de energie in de galblaas- en levermeridiaan weer gaat stromen. Opent de heupen en stretcht de hamstrings.

Bekijk houding

F

Frog (Yin)
Mandukasana

Intense liesopener. Verbetert de spijsvertering en verlicht krampen.

Bekijk houding

G

Gebroken Kaars
Viparita Karani

Verlicht rugpijn en kalmeert de geest.

Bekijk houding
Gedraaide Driehoek
Parivrtta Trikonasana

Strekt de heupen, benen en rug en traint de balans.

Bekijk houding
Gedraaide Halve Maan
Parivrtta Ardha Chandrasana

Versterkt en strekt het hele lichaam, verruimt de borstkas en traint de balans en het doorzettingsvermogen.

Bekijk houding
Gedraaide Hoofd-naar-Kniehouding
Parivrrta Janu Sirsasana

Stretcht je benen, rug en flanken. De draaiing stimuleert organen in de buik, zoals de lever en nieren.

Bekijk houding
Gedraaide Schaar
Eka Pada Koundinyasana I

Traint je spieren en je balans.

Bekijk houding
Gedraaide Stoel
Parivrtta Utkatasana

Traint je balans en masseert je organen.

Bekijk houding
Gedraaide Zijstrekking
Parivrtta Parsvakonasana

Maakt je ruggengraat flexibel en opent je borstkas.

Bekijk houding
Gespreide Vooroverbuiging
Upavistha Konasana

Ervaar ruimte en vrijheid.

Bekijk houding
Gestrekte Hoekhouding
Utthita Parsvakonasana

Een krachtige staande yogahouding die de benen, enkels en knieën versterkt en tegelijkertijd de zijkant van het lichaam stretcht. Een oefening in doorzettingsvermogen.

Bekijk houding
Gestrekte Vooroverbuiging
Dwikonasana

Versterkt de schouders en borst en vermindert hoofdpijn.

Bekijk houding
Godin
Utkata Konasana

Traint je beenspieren en je core.

Bekijk houding

H

Half Dragonfly (Yin)
Ardha Maksikanagasana

Dit is een variatie op de 'gewone' Dragonfly. Deze houding stimuleert de gehele zijkant van je lichaam.

Bekijk houding
Halve Kameel
Ardha Ustrasana

Opent de borst en helpt je loslaten.

Bekijk houding
Halve Kikker
Ardha Bhekasana

Traint de rugspieren en stimuleert buikorganen.

Bekijk houding
Halve Maan
Ardha Chandrasana

Opent je longen en verdiept de ademhaling.

Bekijk houding
Halve Staande Vooroverbuiging
Ardha Uttanasana

Creëert ruimte in het bovenlichaam en versterkt de buik- en rugspieren.

Bekijk houding
Halve Stoel (Stoel variatie)
Eka Pada Utkatasana

Deze houding strekt en opent de heupen en traint de balans en concentratie.

Bekijk houding
Happy Baby
Ananda Balasana

Maakt de geest rustig en vermindert stress.

Bekijk houding
Happy Baby (Yin)
Ananda Balasana

Een diepe heupopener die de SI-gewrichten ontlast en de blaas-, nier- en levermeridiaan stimuleert.

Bekijk houding
Held
Virasana

Verlicht vermoeide benen en geeft innerlijke rust.

Bekijk houding
Hoge Plank
Phalakasana

Versterkt je core en armspieren.

Bekijk houding
Hond met Been Omhoog
Eka Pada Adho Mukha Svanasana

Oefening in balans en laat stress wegvloeien.

Bekijk houding
Hoofd-naar-Kniehouding
Janu Sirsasana

Helpt tegen vermoeidheid, hoofdpijn en nervositeit.

Bekijk houding
Hoofdstand
Sirsasana

Voor een goede ademhaling en stimuleert je spijsvertering.

Bekijk houding
Hurkhouding
Malasana

Deze houding zorgt voor een goede stretch aan de achterkant van de torso.

Bekijk houding

I

Intense Strekking van het Westen
Paschimottanasana

Strekt de rug, schouders en hamstrings.

Bekijk houding

J

Japanse Zithouding (Seiza)
Vajrasana

Zorgt dat je kalm en geconcentreerd bent. Daarom wordt deze houding vaak gebruikt voor (langere) meditaties of ademoefeningen (pranayama).

Bekijk houding

K

Kaars
Sarvangasana

Kalmeert het zenuwstelsel en versterkt de rug.

Bekijk houding
Kameel
Ustrasana

Opent de gehele voorkant van het lichaam, versterkt de rugspieren en zorgt voor een betere houding.

Bekijk houding
Kapalabhati (Vuurademhaling)
Kapalabhati

Een reinigende ademhalingsoefening waarbij de nadruk op de uitademing ligt.

Bekijk houding
Kapalbhati-ademhaling
Kapalbhati Pranayama

Activeert de lever, alvleesklier, milt en spijsvertering.

Bekijk houding
Kat
Marjaryasana

Strekt de nek en rug en masseert de ruggengraat. Deze houding helpt om stress los te laten.

Bekijk houding
Kindhouding
Balasana

Ontspant je spieren, helpt bij het loslaten van stress en kalmeert de hersenen.

Bekijk houding
Koeienkop
Gomukhasana

Bevordert de symmetrie in je lichaam.

Bekijk houding
Kraanvogel
Bakasana

Versterkt de armen en polsen, maar ook de (diepere) buikspieren en de ruggengraat. Deze yogahouding is een oefening in balans.

Bekijk houding
Kranshouding
Malasana

Ontspant onderrug en bekken, opent de heupen en versterkt de benen.

Bekijk houding
Krijger I
Virabhadrasana I

Versterkt de been- en armspieren en opent de borst. Deze yogahouding is een oefening in balans.

Bekijk houding
Krijger II
Virabhadrasana II

Maakt de onderkant van het lichaam sterk, terwijl de bovenkant de kans krijgt zich te openen en te strekken.

Bekijk houding
Krijger III
Virabhadrasana III

Strekt en verstevigt de benen en enkels. Deze versterkende houding traint je balans en doorzettingsvermogen.

Bekijk houding

L

Lage Lunge
Anjaneyasana

Opent de voorkant van je lichaam en stretcht de heupen en psoas. Deze houding verbetert je gevoel voor balans en kalmeert de geest.

Bekijk houding
Lage Plank
Chaturanga Dandasana

Versterkt je core en armspieren.

Bekijk houding
Liggende Held
Supta Virasana

Stretcht de quadriceps en de voorkant van het lichaam en helpt bij rugklachten.

Bekijk houding
Liggende Vlinder
Supta Baddha Konasana

Werkt ontspannend en helpt je de ademhaling te sturen.

Bekijk houding
Lijkhouding
Savasana

Brengt diepe ontspanning in lichaam en geest.

Bekijk houding
Lizard
Utthan Pristhasana

Lizard pose is een intense heupopener die ook wel de Hagedis wordt genoemd. De houding creëert een stretcht de heupflexoren, de hamstrings en de quadriceps.

Bekijk houding
Locust
Salabhasana

Versterkt de rug, de armen, benen en de buikspieren en opent de schouders.

Bekijk houding
Lotushouding
Padmasana

Deze gevorderde yogahouding stimuleert het bekken, de rug, buik, en blaas en brengt rust in het hoofd.

Bekijk houding
Lunge
Utthita Ashwa Sanchalanasana

Stretcht de rug, opent de heupen en versterkt de rug en beenspieren. Deze houding biedt verlichting bij spierpijn en stijfheid in de benen.

Bekijk houding

M

Maansikkel
Anjaneyasana

Versterkt en strekt de rug en de beenspieren en opent de borst, longen en schouders.

Bekijk houding
Melting Heart (Yin)
Anahatasana

Opent de schouders en verzacht de hartstreek.

Bekijk houding

N

Neerwaartse Hond
Adho Mukha Svanasana

Gaat stijfheid van benen, rug en schouders tegen en laat energie door het hele lichaam stromen. Een goede warming-up.

Bekijk houding
Neus-naar-Kniehouding
Pavanamuktasana

Een rustgevende houding die de buikorganen een lichte massage geeft en helpt om stress los te laten.

Bekijk houding

O

Omgekeerde Boot
Vipareet Naukasana

Verlengt de torso en versterkt tegelijkertijd de core, de rug, de heupen en schouders. Deze versterkende houding is een remedie tegen milde rugpijn en vermoeidheid.

Bekijk houding
Omgekeerde Krijger
Viparita Virabhadrasana

Bouwt kracht op en opent en strekt.

Bekijk houding
Opwaartse Hond
Urdvha Mukha Svanasana

Versterkt het hele lichaam en opent het borstgebied. Doordat het zenuwstelsel wordt gestimuleerd, gaat de Opwaartse Hond milde depressie en vermoeidheid tegen.

Bekijk houding
Opwaartse Plank
Purvottanasana

Maakt de schouders armen, polsen en benen sterker. De corespieren worden geactiveerd en het borstgebied geopend. Daarmee is deze houding een goede tegenhanger voor zittende vooroverbuigingen zoals de Tang. 

Bekijk houding
Overwinnaarsademhaling (Ujjayi ademhaling)
Ujjayi

De Ujjayi ademhaling (overwinnaarsademhaling) geeft energie en ontspant tegelijkertijd. Door deze ademhalingstechniek toe te passen tijdens de uitvoering van yogahoudingen (asana's), verhoogt het zuurstofniveau in je bloed en verzuren de spieren minder snel.

Bekijk houding

P

Piramide
Parsvottanasana

Stretcht de ruggengraat heupen, hamstrings en schouders stretcht en ontspant de geest. Een balansoefening die de concentratie en focus traint.

Bekijk houding
Ploeg
Halasana

Maakt de rug soepeler en bevordert de spijsvertering.

Bekijk houding
Puppy Pose met Twist
Uttana Shishosana (variatie)

Opent de schouders en de borst. De draaiing in de bovenrug creëert een extra opening en verlicht spanning tussen de schouderbladen en in de bovenrug.

Bekijk houding

S

Saddle (Yin)
Supta Virasana

De uitdagende Yin yogahouding Saddle creëert een diepe opening in de onderrug en stretcht de heupflexoren en de quadriceps. Een perfecte houding voor atleten en mensen die veel staan of lopen.

Bekijk houding
Schildpad
Kurmasana

Een gevorderde zittende vooroverbuiging waarin de aandacht naar binnen wordt gericht. Doordat het zenuwstelsel wordt gestimuleerd, kalmeert deze houding de geest en worden gedachten rustig en samenhangend.

Bekijk houding
Seal (Yin)
Bhujangasana

Werkt therapeutisch voor de onderrug door de compressie, bevordert de spijsvertering en gaat stress en vermoeidheid tegen.

Bekijk houding
Sfinx
Salamba Bhujangasana

Deze milde achteroverbuiging traint de rug en de corespieren, terwijl de longen, borst en schouders worden geopend. Vermindert stress- en vermoeidheidsklachten geeft nieuwe energie.

Bekijk houding
Shoelace (Yin)
Gomukhasana

Shoelace is een diepe heupopener die de lever-, nier- en galblaasmeridiaan stimuleert.

Bekijk houding
Sleeping Swan (Yin)
Eka Pada Rajakapotasana

Sleeping Swan creëert een opening in de heup en een diepe stretch in de heupflexoren en quadriceps. Het accent ligt op het bekken, zodat je aardt en spanningen loslaat.

Bekijk houding
Snail (Yin)
Halasana

Snail is een van de meest effectieve houdingen om spanning in de ruggengraat los te laten. De compressie van de buikorganen fungeert in deze houding bovendien als een inwendige massage.

Bekijk houding
Sprinkhaan
Salabhasana

Traint de rug, billen en achterkant van de armen en benen.

Bekijk houding
Square (Yin)
Agni Stambhasana

Een diepe opening van de heupen en daarmee een ideale voorbereiding op de Lotushouding.

Bekijk houding
Squat (Yin)
Yin yogahouding

Bevrijdt spanning in de onderrug, opent de heupen en versterkt de enkels.

Bekijk houding
Staande Achteroverbuiging
Utthita Stiti Bhujangasana

Opent het borstgebied, de heupen en schouders en en creëert meer flexibiliteit in de rug.

Bekijk houding
Staande Hand-naar-Teenstrekking
Utthita Hasta Padangusthasana

De Staande Hand-naar-Teenstrekking is een oefening in balans. De houding strekt en versterkt de beenspieren en de enkels, terwijl de rug wordt verlengd.

Bekijk houding
Staande Hoek
Prasarita Padottanasana

Traint de binnen- en achterkant van de benen en verlengt de wervelkolom.

Bekijk houding
Staande Hoek variatie
Prasarita Padottanasana

Deze variatie met verstrengelde vingers achter je rug mobiliseert de schouders en brengt rust in je hoofd.

Bekijk houding
Staande Twist
Kati Chakrasana

Een dynamische yogahouding die de houding verbetert en de flexibiliteit van de rug vergroot. Verlicht fysieke en mentale spanning.

Bekijk houding
Staande Zijstrekking
Ardha Chandrasana Variatie

Stretcht de flanken en creëert ruimte in de (boven)rug en schouders.

Bekijk houding
Stabiliteitshouding
Samasthiti

Dient in de Ashtanga yoga als rustpose tussen andere series of houdingen.

Bekijk houding
Stafhouding met gestrekte armen
Dandasana

Verbetert je houding en traint de rugspieren.

Bekijk houding
Ster (Vlinder variatie)
Tarasana

Deze ontspannende heupopener creëert ruimte in de rug en opent de heupen en de liezen.

Bekijk houding
Stoel
Utkatasana

Opent de borst en schouders en traint de beenspieren, enkels en rug.

Bekijk houding
Swan (Yin)
Rajakapotasana

Opent de heup en stretcht de heupflexuren en quadriceps.

Bekijk houding

T

Tijger
Vyaghrasana

Een milde warming-up voor de ruggengraat. Deze houding stimuleert het zenuwstelsel en geeft nieuwe energie.

Bekijk houding
Toe Squat (Yin)
Seiza

Verbetert de concentratie en de spijsvertering en stretcht de wreven en quadriceps.

Bekijk houding
Tripod Hoofdstand
Sirsasana II

De Tripod Hoofdstand staat bekend als 'de koning onder de yogahoudingen', omdat de houding veel concentratie en (lichaams)bewustzijn vereist. Deze inversie traint je gevoel voor balans, versterkt de core, rug, arm- en schouderspieren en gaat vermoeidheid tegen.

Bekijk houding
Twist/Gedraaide Buikhouding
Jathara Parivartanasana

Opent de borst en brengt ruimte en flexibiliteit in de onderrug.

Bekijk houding

V

Verlengde Squat
Malasana variatie

Variatie op de Kranshouding (Malasana) en onderdeel van de Maangroet. Deze houding opent de heupen, versterkt de enkels en verlicht menstruatiepijn en spanning in de onderrug.

Bekijk houding
Vijfpuntige Ster
Utthita Tadasana

Een grondende houding die je in balans brengt en energie geeft.

Bekijk houding
Vishouding
Matsyasana

Opent het borstgebied en versterkt de rug. Bekende tegenhouding voor Sarvangasana (de Schouderstand of Kaars).

Bekijk houding
Vliegende Kraanvogel
Eka Pada Bakasana

Een uitdagende asymmetrische balanshouding die de core, polsen en armspieren versterkt en de balans traint. Geeft nieuwe energie en focus.

Bekijk houding
Vlinder
Baddha Konasana

Een ontspannende heupopener die vermoeidheid tegengaat en menstruatiekrampen verlicht. Effectief bij angstklachten en milde depressie.

Bekijk houding
Vooroverbuiging (Staande Tang)
Uttanasana

Rustgevende houding die de hamstrings en ruggengraat stretcht.

Bekijk houding
Vuurvlieg
Tittibhasana

Een uitdagende armbalanshouding die kracht in de core en armen vereist. De houding helpt je innerlijke kracht te manifesteren en verbetert je algehele gevoel voor balans.

Bekijk houding

W

Wiel
Urdhva Dhanurasana

Een diepe achteroverbuiging die het hart-, borst- en het heupgebied opent en tegelijkertijd de armen, polsen, benen, buik en rug versterkt. Het Wiel geeft een flinke energieboost en gaat depressie tegen.

Bekijk houding
Wild Thing
Camatkarasana

Geeft kracht en helpt moed en zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Bekijk houding
Wisselende neusgatademhaling
Nadi Sodhana Pranayama

Ademtechniek die de hartslag verlaagt en het zuurstofgehalte in het bloed verhoogt. De Wisselende Neusgatademhaling werkt kalmerend en balancerend, omdat het parasympatisch zenuwstelsel wordt aangesproken.

Bekijk houding

Z

Zijwaartse Kraanvogel
Parsva Bakasana

Versterkt de armen en polsen, buik en ruggengraat en daagt je uit de angst om te vallen te overwinnen.

Bekijk houding
Zijwaartse Plank
Vasisthasana

Een uitdagende houding om je balans te trainen. Deze houding versterkt armen, polsen en core en verlengt de ruggengraat.

Bekijk houding
Zittende Twist (Torsie)
Ardha Matsyendrasana

Stimuleert de lever en nieren en strekt de schouders, heupen en nek.

Bekijk houding
Zittende Vooroverbuiging (Tang)
Paschimottanasana

Bevordert de spijsvertering en doorbloeding van de ruggengraat.

Bekijk houding

yogaseries

Yogaseries

Wil je meer energie? Een rustgevende yogaflow voor het slapengaan? Of oefeningen tegen hoofdpijn? Elke maand delen we een nieuwe serie houdingen.

Yoga tegen stress

Stress? Even extra lief zijn voor jezelf.

Doe deze serie

Wakker worden met Tibetaanse yoga

Breng de vijf elementen in je lichaam en geest in balans.

Doe deze serie

Durf te vallen

7 houdingen die je leren balanceren met een knipoog.

Doe deze serie

stijlen

Welke stijl past bij jou?

Ashtanga yoga photo

Ashtanga yoga

Ashtanga Vinyasa: 99 procent praktijk en één procent theorie.

Lees meer
Ayurvedische yoga photo

Ayurvedische yoga

Stap je zo op je mat? Stop heel even. Doe niet je standaardles, maar zorg dat je practice aansluit bij je stemming.

Lees meer
Dru yoga photo

Dru yoga

‘De yoga van het hart’, wordt Dru yoga ook wel genoemd. Een stroming die in de kern draait om leven vanuit de liefdevolle rust in jezelf.

Lees meer
Hatha yoga photo

Hatha yoga

Hatha is een heel open stroming, zonder duidelijke oprichter of goeroes. Ieder kan er het zijne in vinden.

Lees meer
Hormoonyoga photo

Hormoonyoga

De hoeveelheid vrouwelijke hormonen in het lichaam fluctueert voortdurend. Net als de samenstelling ervan. En je gevoelens ’wieberen’ mee.

Lees meer

Houdingen A - Z

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

S

T

V

W

Z