Transformatieve yoga

Transformatieve yoga

Deze unieke yogavorm heeft als doel om angst te transformeren naar liefde. Zo sta je vreedzamer, sterker en zelfverzekerder in het leven.

Ganga Hoogendoorn: grondlegger van Transformatieve yoga

Yogadocente Ganga Hoogendoorn is yogi van het eerste uur. Vanuit haar eigen ervaringen met yoga en met hulp van het boek Een cursus in wonderen ontwikkelde ze zelfs haar eigen yogavorm: Transformatieve yoga. Bij deze yogavorm gaat het erom dat je leert handelen vanuit je hart in plaats van je hoofd.

Deze yogavorm ontstond niet vanzelf. Na een moeilijke jeugd begon haar spirituele zoektocht met het doel om haar verleden en onzekerheid achter zich te laten. Ze reisde naar New York en India om los te komen van haar jeugd en volgde een docentenopleiding om haar pijn aan te pakken. Haar zelfonderzoek kwam in een stroomversnelling in India, waar ze leerde om vanuit haar hart te handelen. Zodra ze uit haar hoofd kwam, verdween haar onzekerheid. Nu helpt ze anderen met haar eigen yogavorm hetzelfde te doen.

Corrigeren van gedachten

Transformatieve yoga is – net als alle andere yogavormen – meer een mind training dan een lichamelijke beoefening. Het fysieke is secundair: je kunt je lichaam zien als een voertuig van je geest.

Elk Transformatieve yogahouding werkt in op een ander energiecentrum in het lichaam, waar emoties en gedachten vast kunnen zitten. Door het uitvoeren van specifieke houdingen komen deze emoties vrij en komt er ruimte voor positieve gedachtes. Als er gedachten naar voren komen die gebaseerd zijn op negatieve emoties, zoals oordelen of angsten, worden deze gecorrigeerd naar liefde.

Door te kijken met je hart – in plaats vanuit je eigen projecties die gebaseerd zijn op angst – sta je zelfverzekerder in het leven.

Voor wie is Transformatieve yoga?

De lessen Transformatieve yoga van Ganga komen niet uit haar hoofd, maar vanuit haar directe ervaringen. Dat maakt deze yogavorm voor iedereen toegankelijk. Ganga: ‘Iedereen kan meedoen, fit of niet fit, met welke beperking dan ook. Ik had iemand in mijn les in een rolstoel. Dan ging ik zitten en voelen hoe ik zonder het gebruik van mijn benen een alternatief kon vinden voor de oefening. Nu is deze student zelf yogadocent.’

Transformatieve yogahouding: de Zittende Held (Virasana)

De Tibetaanse meditatiehouding wordt door monniken gebruikt om gedachten stil te maken.

transformatieve yoga zittende held

  • Ga zitten met je beide zitbotjes op de grond.
  • Buig je benen en plaats je onderbenen en je wreven op de grond. Wanneer dit te gevoelig is voor je knieën, ga je op één of meerdere kussens zitten en totdat je knieën ontspannen zijn.
  • Vouw je handen en strek je armen langs je hoofd omhoog. Je draait hierbij je handpalmen omhoog.

Meer lezen over Ganga’s persoonlijke verhaal?

In Yoga Magazine 6-2019 lees je een uitgebreid interview met Ganga.

BESTEL HET MAGAZINE

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief