Stoel

Utkatasana

De Sanskriet naam voor de Stoel is Utkatasana, afgeleid van de woorden Utkata (krachtig of sterk) en Asana (houding).

Het effect van de Stoel

Zoals de Sanskriet naam van deze houding al aangeeft, is de Stoel een versterkende houding. De houding traint de beenspieren, enkels en rug en opent de borst en schouders.

  • Ga rechtop staan in de Berghouding.
  • De voeten recht, de grote tenen raken elkaar.
  • Adem in en breng de armen omhoog, langs de oren, de handpalm naar binnen. De schouderkoppen blijven laag.
  • Adem uit en buig de knieën.
  • De knieën komen voor de voeten en het bovenlichaam leunt iets naar voren zodat de voorkant van het bovenlichaam een rechte hoek vormt met de dijen.
  • Hou de binnenkant van de dijen parallel aan elkaar.
    Duw de schouderbladen naar beneden en breng het staartbeen richting de grond.
  • Hou de onderrug lang, niet hol!
  • Blijf dertig seconden tot een minuut in deze houding staan en adem door.
  • Strek op een inademing de benen en breng op de uitademing de armen omlaag.

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

Online training

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Word leniger, ontspannen en kom in balans

bekijk de training
Nu
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka