Boom

Vrksasana

De Sanskriet naam voor de Boom is Vrksasana, afgeleid van de woorden Vrksa (boom), en Asana (houding).

Het effect van de Boom

Deze houding verbetert je balans en versterkt je dijen, kuiten, enkels en ruggengraat. Tegelijkertijd opent de Boom de liezen, dijen, borst en schouders. Deze houding helpt je om kalm en gefocust te blijven, op de mat en in het dagelijks leven.

Hoe doe je de Boomhouding?

  • Begin in Berghouding (Tadasana).
  • Richt je kruin omhoog.
  • Houd je kin parallel aan de grond. Zorg dat je nekwervels recht boven elkaar staan. Houd je kin eerder iets omlaag dan omhoog.
  • Houd je ribben als het ware opgetrokken uit het bekken.
  • Trek nu je navel iets in richting je ruggenwervel.
  • Plaats je voetzool vervolgens zo hoog mogelijk aan de binnenkant van je andere dijbeen. Als dit niet lukt, plaats de voetzool dan tegen de zijkant van de kuit van het andere been. Plaats de voet nooit tegen de zijkant van de knie.
  • De tenen van deze voet wijzen omlaag.
  • Je standbeen staat ‘geworteld’ in de grond.
  • Verdeel je gewicht gelijk over de vier steunpunten van de voet.
  • Breng dan je handen voor je borst in gebeds-mudra (Anjali Mudra). Heb je voldoende evenwicht, strek dan de armen omhoog, het borstgebied blijf open en breed, en kijk met zachte ogen voor je.
  • Blijf ongeveer één minuut in de houding, of zo lang als comfortabel voelt.

De houding aanpassen

Bij knieblessures kun je deze houding beter overslaan. Wees ook voorzichtig als je last hebt van hoofdpijn, slapeloosheid of een lage bloeddruk. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Als je een hoge bloeddruk hebt, breng de armen dan niet omhoog maar houd ze voor de borst met de handen in gebedspositie.

Ben je comfortabel in de Boom? Probeer dan ook eens te balanceren met je ogen gesloten.


Video: zo doe je de Boom

Wil je de Boom thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren.

 

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief