Zo gebruik je de Uddiyana Bandha

Drie bandha’s worden gebruikt in de yoga: drie plekken waar we ons lichaam ‘op slot kunnen zetten’. Zo houd je energie vast in je centrum en blijf je stabiel. Bovendien krijgen je organen een lekkere massage. Door de buikspieren krachtig samen te trekken, activeer je het middenrifslot, oftewel de Uddiyana Bandha. Christel Jansen legt uit hoe je dit energieslot kunt gebruiken om fysieke en mentale onzuiverheden op te ruimen.

Het tweede slot, Uddiyana Bandha, wordt ook wel het middenrifslot genoemd en betekent letterlijk ‘opvliegen’. Door het krachtig samentrekken van de buikspieren wordt het levensvuur, de agni, aangewakkerd en dat stimuleert de spijsvertering. Zo kunnen spanningen en blokkades in het lichaam oplossen en voorzie je deze gebieden van nieuwe vitale kracht. In de Uddiyana Bandha verruim je niet alleen de borstkas, je masseert bovenal je ingewanden.

Martyn Hoogstra ziet Uddiyana Bandha als een techniek die een ongelofelijke kracht in je centrum genereert. ‘Ik heb in India bijvoorbeeld nooit enig probleem gehad met de voeding, omdat mijn agni heel sterk is,’ licht hij toe. ‘Als je buik goed voelt, kun je heel wat aan in het leven. Fysiek en emotioneel.’

Activeer je Uddiyana Bandha

Uddiyana Bandha is goed uit te voeren als je bijvoorbeeld onder de douche staat. Je stookt het spijsverteringsvuurtje op, versterkt de buikspieren en zorgt dat de energie in je romp rouleert. Deze bandha voer je uitsluitend uit op een lege maag en na een uitademing. Je kunt hem het beste staand aanleren.

  1. Sta in lichte spreidstand, met je ogen open. Zet je handen op je dijen en recht je rug.
  2. Adem diep in door de neus en adem dan volledig en krachtig uit.
  3. Daarna volgt een ‘valse’ inademing: je doet alsof je inademt, door je buik omhoog en naar binnen te trekken. Zuig de navel naar binnen, zodat een vacuüm ontstaat onder de onderste ribben.
  4. Als je meer geoefend bent, kun je een stapje verder gaan, door de buik te ‘karnen’. Hierbij rol je de buikspieren heen en weer.
  5. Pas als je merkt dat je lucht tekortkomt, adem je weer in. 

Als je dit oefent, wordt de Uddiyana Bandha gemakkelijker voelbaar en kun je hem steeds beter integreren in je practice.

Beeld: Harold Pereira, model: Katiza Satya, www.puramrita.com, styling: Odette Simons, Assistente styling: Ashley Poort

2 reacties


Kom tot rust met een moment voor jezelf
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief