Yoga is goed voor je gezondheid: dit zijn de voordelen

  • Leestijd: 5 minuten
  • Marie-Claire van den Berg

Als je regelmatig aan yoga doet weet je waarschijnlijk al wat de voordelen kunnen zijn, maar ook wetenschappers ontdekken het steeds vaker: yoga is goed voor je gezondheid.

In de stromende regen reed ik op mijn fiets richting een heel diepe plas. Ik tilde mijn benen hoog op om natte voeten te vermijden en… BAM, ik knalde in een heel diepe kuil (vandaar dat die plas zo diep was, dus). De klap in mijn onderrug kwam hard aan. Nog weken erna had ik last van een gekneusde onderste wervel.

Het ergste nog vond ik dat ik geen yoga kon doen. Hoewel… de oefeningen van de fysiotherapeut leken verdacht veel op yoga. Yoga voor hoogbejaarden, dat wel. Plat liggend op mijn rug, knieën omhoog, eerst mijn ene been optillend en dan mijn andere: een variatie op de Happy Baby Pose. De in- en uitademingen bedacht ik er zelf bij, en zo had ik toch mijn aangepaste yoga practice.

De moraal van dit verhaal: yoga kun je altijd doen, bij welke blessure dan ook. In het ergste geval lig je gewoon plat op je rug, en adem je diep in en uit. Voilà, een ligmeditatie.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, en dat is het grote voordeel van yoga: het is goed voor je gezondheid! Steeds meer wetenschappers onderzoeken de heilzame effecten van yoga. En de belangrijkste resultaten tot nu toe zijn veelbelovend.

Goed voor je gezondheid

Wetenschappers en artsen die de afgelopen jaren in aanraking kwamen met yoga raakten geïntrigeerd door de positieve effecten ervan. Yoga is gezond, maar hoe gezond precies? Kan het ook zieke mensen genezen en ingezet worden als therapie bij een behandeling? Ja, dat kan, zodra uit gedegen onderzoek blijkt dat het ‘echt’ werkt. En yogaonderzoek wordt steeds vaker gedaan.

De meeste onderzoeken bekijken het effect van yoga op de mentale gezondheid, op hartklachten en op ademhalingsproblemen. Om yogaonderzoek goed op waarde te kunnen schatten, moet je secuur kijken naar wat precies is onderzocht, en hoe.

Wat onderzoekers na het doorploeteren van alle studies concludeerden, is in elk geval hoopgevend: ‘Het gebruik van yoga als aanvullende therapie kan zorgen voor positieve effecten op de gezondheid die verder gaan dan traditionele behandelingen.’ Wel, schrijven ze, ‘is meer onderzoek van hoge kwaliteit nodig om te zorgen voor veranderingen in de gezondheidszorg.’ Want de gezondheidszorg veranderen, dat gaat niet vanzelf. Toch gebeurt het op sommige plekken al: pillen én yoga, of uitsluitend yoga. Yoga op recept.

Yoga is heilzaam bij…

  • Stress – Wetenschappers ontdekten dat bij mensen die asana’s doen, op sommige plekken de bloeddoorvoer even wordt stopgezet; daarna gaat het bloed weer sneller stromen. Hierdoor komt een stofje vrij, stikstofmonoxide, waardoor de bloedvaten iets uitzetten. Dat werkt kalmerend.
  • Stress (2) – Onderzoekers ontrafelden de neurologische processen die plaatsvinden wanneer mensen gecontroleerd en langzaam ademhalen, zoals bij traditionele yoga vormen gebruikelijk is. Een bepaald deel van de hersenen (de grijze massa) wordt dan actiever, met een rustgevend effect.
  • Stress (3) – Al na twaalf weken yogabeoefening hadden jonge, gezonde mensen minder last van stress dan de controlegroep die geen yoga deed. Ook verbeterde hun immuunsysteem. Het aantal antioxidanten in hun lichaam die je lijf beschermen tegen gifstoffen ging bijvoorbeeld omhoog en dat is goed voor de gezondheid. Antioxidanten vind je in pure chocola en in bosbessen, maar je kunt dus ook gewoon je yogamat uitrollen.
  • Depressie – Het cortisolgehalte (het stresshormoon) in het brein van depressieve mensen is erg hoog; onderzoekers bewezen dat yoga dit gehalte omlaagbrengt.
  • Ouderdom – Mensen die jarenlang aan yoga doen hebben een vergelijkbaar hersenvolume als veel jongere mensen, ontdekten wetenschappers. Dat geldt vooral voor het linkerdeel dat verbonden is met positieve emoties als blijdschap en je gelukkig voelen. ‘Het lijkt erop dat yoga helpt voorkomen dat je hersens krimpen als je ouder wordt,’ schrijft de Amerikaanse yogadocente en psychiater Marlynn Wei hierover.

Yoga Independer

Yoga en de zorgverzekering

Helaas wordt yoga als therapie ondanks de voordelen meestal niet vergoed door je zorgverzekering. Toch loont het om uit te zoeken welke zorgverzekeraars de beste aanvullende verzekering hebben. Zo kun je je bijvoorbeeld aanvullend laten verzekeren voor Ayurvedabehandelingen waar yoga onderdeel van is en ook zijn er fysiotherapeuten, mensendiecktherapeuten en andere manuele therapeuten die gebruik maken van yoga-oefeningen bij hun behandelingen.

Check het op Independer

Independer is de grootste Nederlandse vergelijkingssite op het gebied van verzekeringen en gezondheidszorg. In de zorgvergelijker van Independer kun je verschillende zorgverzekeraars met elkaar vergelijken en kijken welke het goedkoopst is. Op deze pagina staat uitgelegd wat er allemaal verandert in 2021. Vanaf 12 november kun je daar je zorgverzekering vergelijken en afsluiten.

Wil je weten welke alternatieve geneeswijzen worden vergoed, dan vind je hier meer informatie. Heb je al een therapeut op het oog? Dan kun je ook de zorgaanbieder van jouw keuze opzoeken op Independer en kijken met welke zorgverzekering die zorgaanbieder een contract heeft.

Mindfulness valt overigens onder de basis GGZ. Bij een behandeling met betrekking tot depressies wordt het vergoed vanuit de basisverzekering. Lees hier meer over de vergoeding van mindfulness

Verbeter je weerstand

Met deze meditatie van Marieke de Lange bouw je aan je immuunsysteem en voorkom je ziektes. De Kundalini yogaoefeningen helpen bij het verbeteren van je weerstand.
Delen via:
8 september 2020 | Laatst gewijzigd op 9 september 2020

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief