Speels en energiek met de drakenserie

  • Leestijd: 5 minuten
  • Yoga Magazine

Ze schreef jaren voor Yoga Magazine over anatomie en was een trouwe, wijze docent in ons panel; yogadocent Anat Geiger. Op 18 mei 2022 heeft ze het aardse leven losgelaten.

Anat was al een tijdje ziek. Daarover deelde ze in een bijzonder interview met Happinez haar kijk op de vergankelijkheid van het leven, loslaten en de betekenis van de ziel. Hierin zei ze onder andere: ‘Alles in dit leven is vergankelijk. Alles. Elke vriendschap, iedere liefde, elke emotie. Alles valt uiteindelijk uit elkaar. Ja, verandering is de enige constante factor in ons leven. Maar als je daar vrede mee kunt hebben, dan komt dat gevoel van vrijheid, veiligheid en zelfwaarde uit jezelf en is er niets wat jou kan breken.’

Voor Yoga Magazine maakte ze een prachtige Drakenserie met houdingen die je sterk en blij maken. Het was een van haar lievelings yogaseries. Als ze deze houdingen deed, werd ze vanzelf vrolijk, vertelde ze. Balancerend op één been is het alsof je vliegt, terwijl je hart zich opent.⁠

De Drakenserie die je hieronder ziet, is een ingekorte variant van de originele Dragon Flow van Yindocent Paul Grilley. Heerlijk als opwarmer voor een langere yogasessie – in plaats van de bekende Zonnegroet – of als vrolijke energizer in de ochtend. Anat: ‘Als ik deze negen houdingen een aantal keer achter elkaar doe, ontstaat er een gevoel van vrijheid, geluk en vreugde. Ik ervaar het als een uitwisseling met de wereld om me heen: het vliegen, het jezelf openen naar de omgeving en de natuur. Het gaat voor mij verder dan de Zonnegroet, dit is echt een klein avontuur. Je bent even helemaal weg van je persoonlijke beslommeringen.’

De Vliegende Draak is de favoriete houding van yogadocent Anat. ‘Deze houding lijkt op de Krijger III, maar is toch net anders. Je armen spreid je opzij en je been mag zo ver omhoog komen als je wilt. Het gaat echt om het gevoel dat je vleugels hebt en in de lucht zweeft. Met de houding ontwikkel je kracht en balans. En die worden als vanzelf trampolines naar overgave, vrijheid en vreugde. Als je de balans nog niet helemaal beheerst, kan je beide knieën iets gebogen houden, en het achterste been hoeft niet heel hoog te komen. Vlieg vooral, zonder de kracht van je centrum te verliezen.’

Zo doe je de Drakenserie

1. De draak stijgt op

drakenserie

Start in de Berghouding. Adem in, til je linkerknie op en neem je armen mee naar de zijkanten: de Draak stijgt op.

2. De Vliegende Draak

de Vliegende Draak - Drakenserie

Adem uit en verleng je linkerbeen naar achteren, zoals in Krijger III. Let op dat je je buik niet laat hangen en hou je heupen parallel aan de vloer. Spreid je armen als vleugels in de Vliegende Draak. Stel je voor dat je over een prachtig landschap vliegt.

3. De Hagedis

De Hagedis

Op een uitademing land je met je linkervoet ver naar achteren. Zet beide handen aan de binnenkant van je rechtervoet. Buig je ellebogen en draai je hoofd naar rechts in de Hagedis.

4. De Gedraaide Draak

de Gedraaide Draak

Adem in, druk je handen in de mat en strek beide armen. Adem uit en strek je rechterarm omhoog in de Gedraaide Draak. Adem in.

5. Draak zwaait met zijn staart

de Drakenserie

Adem uit, breng je rechterhand omlaag en zet die aan de buitenkant van je rechtervoet neer. In dezelfde uitademing zwaai je het rechterbeen naar achteren, hoog in de lucht. Trek je navel in, zodat je niet te veel gaat hangen in je onderrug. Dit is Draak zwaait met zijn staart. Adem in.

6. Stap in de buik van de draak

Voor Stap in de buik van de Draak stap je op een uitademing met je rechtervoet onder je linkerbeen, zo ver als je wilt. Reik met je linkerarm omhoog en stel je voor dat je een draak bent die zijn hart naar de zon draait. Adem in.

7. Draak zwaait met zijn staart

de Drakenserie

Adem uit en ga terug naar Draak zwaait met zijn staart, strek je rechterbeen zo hoog mogelijk de lucht in. Adem in.

8. De Vliegende Draak

Adem uit en stap met je rechterbeen naar voren: bereid je voor op de Vliegende Draak met je linkerbeen in de lucht.

9. De draak stijgt op

de Drakenserie

Adem uit en ga staan met je linkerknie en armen omhoog: je landt zoals je ook begon in de Draak stijgt op. Verbeeld je dat je landt op een hoge berg met een prachtig uitzicht. Op een uitademing zet je linkervoet naast je rechtervoet en voel na in de stevige Berghouding. Haal een paar keer adem en begin dan opnieuw, nu met je rechterbeen. Doe de serie twee of vier keer achter elkaar en wissel steeds van been.

Over Anat Geiger

De van oorsprong Braziliaanse Anat Geiger geeft al 25 jaar les. In haar lessen en workshops verweeft ze Vinyasa, Yin, chakrameditatie en yogafilosofie. Haar focus ligt altijd op zelfontwikkeling, kracht, compassie en humor. Anat leidt yogadocenten op over de hele wereld en heeft haar eigen platform, The Fat Yogis.
thefatyogis.com

Doe mee met Yogatv

Oefenen met de Vliegende Draak of een andere yogahouding? Op Yogatv vind je verschillende yogastijlen en -lessen voor meer balans, kracht of ontspanning. Probeer het nu de eerste 14 dagen gratis.

Delen via:
29 maart 2022 | Laatst gewijzigd op 20 mei 2022
Training

Yoga voor beginners

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief