Last van je polsen in de Neerwaartse Hond? Zo los je het op!

  • Leestijd: 3 minuten
  • Elsa Govaarts

De Neerwaartse Hond, of de Downward (Facing) Dog, is een van de populairste yogahoudingen. En terecht: het is een veelzijdige houding die energie door je hele lichaam laat stromen. Maar soms is het ook een gevecht om in de houding te blijven en kun je bijvoorbeeld last krijgen van je polsen. Gelukkig is daar is een oplossing voor. Met deze tip voorkom je dat je last krijgt van je polsen.

Ontlast je polsen

Om gevoelige polsen te voorkomen in de Neerwaartse Hond heb je de kracht van je handen nodig. Hiervoor maak je gebruik van het zogenaamde handslot ‘Hasta Bandha’. Daarbij is het belangrijk dat je je vingers goed spreidt en zorgt dat je middelvingers parallel aan de mat zijn.

Vervolgens duw je de basis van elke vinger stevig in de mat. De basis van je duim en wijsvinger duw je het meest stevig in de mat. Je klauwt als het ware je vingers in je mat waardoor je gewicht niet meer op je polsen terechtkomt. En ja, dat mag zo sterk dat je nagels er wit van worden. Het holletje van je hand is dan vrij van druk. De hiel van je hand, en daarmee je pols, worden zo ontlast.

Oefenen

Wil je deze houding van je handen eerst oefenen? Zet je handen dan tegen elkaar voor je borst en duw de onderkanten van de handpalmen flink tegen elkaar. Vervolgens druk je ook de vingers stevig tegen elkaar. Als het goed is, krijg je dan het gevoel dat er in je handpalm een beetje lucht vacuüm wordt getrokken. Hiermee activeer je je handen waardoor je polsen meer gewicht kunnen dragen.

Oefen dit vervolgens met je handen op de vloer: kom op je knieën en zet je handen onder of net vóór de schouders; je vingers goed gespreid. Duw eerst je vingers en vervolgens je handpalm stevig in de vloer. Als het goed is, ervaar je hetzelfde zuigende gevoel in je handen.

Op deze manier hoef je geen last van je polsen te krijgen. Is het toch gevoelig? Kom dan rustig op je knieën en rust even in de Kindhouding. Blijf je pijn in je polsen voelen? Vraag je docent om een aangepaste oefening. Ga nooit over je grenzen en doe altijd wat goed voelt voor jou.

Bekijk hier onze how to video van de neerwaartse Hond.


Delen via:
1 juli 2020 | Laatst gewijzigd op 3 juli 2020
Training

Yoga voor beginners

Beginnen met yoga kan best een stap zijn. Weet je niet waar je moet beginnen of weet je niet zeker...

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief