3 redenen om Ashtanga te doen

  • Leestijd: 3 minuten
  • Resi Lankester

Ashtanga is fysiek de meest uitdagende vorm van yoga. Regelmatige beoefening maakt je sterk en lenig. Maar de 72 houdingen van de zogenaamde Primary Series zijn om meer redenen goed voor je. Docente Skadi van Paasschen maakte voor Yogatv een online Ashtanga videoles. Dit zijn volgens haar drie belangrijke redenen om aan deze vorm van poweryoga te doen.

1. Ashtanga maakt je kalmer

Bewust ademhalen is altijd belangrijk bij yoga, maar bij Ashtanga is de ruisende Ujjayi ademhaling echt een onmisbaar onderdeel van je practice. Door het diepe in- en uitademen door de neus wordt het arasympathische zenuwstelsel geactiveerd. Dat heeft een kalmerend effect dat de hele dag kan aanhouden.

Tip van Skadi: ‘Merk je tijdens de oefeningen dat je je eigen ademhaling niet meer hoort, dan is de kans groot dat je aandacht is afgedwaald. Neem een moment rust door te blijven staan of in de Kindhouding te gaan liggen. Hervind je Ujjayi en ga dan pas door. Zo wordt je practice een vorm van meditatie in beweging.’

2. Je leert je emoties en je lichaam beter kennen

De ware Ashtangi doet zes keer per week exact dezelfde serie. Saai? Helemaal niet. Want je reageert er elke dag anders op. Zo kan je lichaam je in een periode van stress feilloos wijzen op de plekken waar je onbewust verkrampt bent. Afhankelijk van hoe goed je in je vel zit, vind je houdingen als de Brug en de Hoofdstand de ene week leuk en spannend, de andere week eng en onveilig. Door ze steeds opnieuw toch aan te gaan, maak je jezelf vertrouwder met je eigen emoties: face your fears.

Skadi: ‘Wanneer een emotie telkens terugkomt bij een bepaalde houding, raak je er bekend en vertrouwd mee. Negatieve emoties zullen daardoor sneller oplossen dan wanneer je ze steeds probeert weg te duwen.’

Online Ashtangi les met Skadi van Paasschen

3. Ashtanga werkt reinigend

Van deze yogavorm ga je flink zweten. Niet alleen omdat de houdingen intens zijn, maar ook door de krachtige Ujjayi ademhaling. Om dat innerlijke vuur verder op te stoken, mag er tijdens de les niet worden gedronken. Daarnaast hebben veel houdingen een positief effect op de organen: twists masseren onder andere je darmen. Houdingen als de Halve Gebonden Lotus (Ardha Baddha Padmottanasana) stimuleren je lever en milt.

Skadi: ‘De Primary Series heeft een voelbaar reinigend effect op me. Als ik een paar dagen een andere vorm van yoga heb gedaan, merk ik dat aan mijn spijsvertering. Die is dan trager dan anders.’

Doe op Yogatv Skadi’s online yogales van 90 minuten: de Ashtanga Primary Series.

 

 

Delen via:
22 oktober 2016 | Laatst gewijzigd op 20 april 2020
Training

Yoga voor beginners

Beginnen met yoga kan best een stap zijn. Weet je niet waar je moet beginnen of weet je niet zeker...

1 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief