nietgratis
Mantrameditatie voor zelfvertrouwen

Mantrameditatie voor zelfvertrouwen

771 weergaven
Bewaar als favoriet

Een mantrameditatie zorgt voor diepe rust in jezelf. Maar hoe doe je dat, mediteren met een mantra? En hoe maak je je eigen mantra? Yogadocent Myrna van Kemenade maakte voor Yogatv twee mantrameditaties. Met deze mantrameditatie voor zelfvertrouwen richt je je aandacht op het thema zelfvertrouwen. Wil je liever een mantrameditatie zonder inhoudelijke lading volgen? Volg dan Myrna’s Mantrameditatie zonder lading met klank.

Over mantrameditatie

De meest bekende mantra is OM. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer mantra’s; klanken zonder betekenis en zinnen of woorden die juist een heel diepe lading hebben, zoals de Gayatri mantra.

Binnen de Transcendente Meditatie (TM) is het gebruikelijk om er via een persoonlijke initiatie eentje te ontvangen, helemaal afgestemd op je geboortedag, -plaats en -tijd. Yogadocent Myrna van Kemenade ontving via TM jaren geleden haar eigen mantra. ‘Het is mijn vervoermiddel om tijdens meditaties nog dieper af te reizen naar mijn essentie.’ Myrna’s – geheime – mantra heeft geen betekenis. ‘Het is een oerklank, waar mijn hoofd niks van vindt.’

Als je je niet wilt of kunt laten initiëren, creëer dan je eigen mantra. Een woord of zin mét of zonder betekenis, net wat bij je past. Myrna: ‘Een mantra die resoneert met je ziel en waar je altijd bij terecht kunt, als de wereld om je heen iets te turbulent voelt.’

Voor wie?

Voor iedereen die zichzelf regelmatig ‘Ik wil gewoon rust’ of ‘Ik wil gewoon even niks’ hoort zeggen. Of wanneer een bepaald thema een grote rol speelt in je leven: behoefte aan meer zelfliefde bijvoorbeeld, of meer assertiviteit. Of zoals bij deze mantrameditatie, meer zelfvertrouwen.

Waar en wanneer

Een mantrameditatie kun je altijd en overal doen. Is het nieuw voor je, oefen dan eerst met deze bestaande mantra voor zelfvertrouwen. Wil je je eigen mantra creëren? Volg dan onderstaande stappen of volg de andere mantrameditatie van Myrna. Heb je jouw mantra gevonden, neem deze dan als leidraad voor je dagelijkse ochtend- en/of avondmeditatie.

Zo creëer je je eigen mantra

  • Ga rustig zitten en word je gewaar van je lichaam. Hoe gaat het fysiek met je?
  • Voel nu waar je behoefte aan hebt, op emotioneel niveau.
  • Heb je een erg vol hoofd, kies dan voor een betekenisloze mantra: een mooie klank die je ergens hebt opgepikt of een vreemd woord waarvan je vermoedt dat het niks betekent.
  • Kirim’ is een voorbeeld: adem in en zeg in gedachten ‘Kiiiiii’, adem uit op ‘Riiiiim’. Net zo lang tot je gedachten langzaam naar de achtergrond verdwijnen en je alleen nog maar bént. Je kunt je woord ook opzoeken om te checken of het inderdaad geen lading heeft.
  • Wil je jezelf voeden met een concreet woord of een mooie zin (laat je inspireren door liedjes en gedichten), neem dat dan als je mantra.

Effect

Experimenteer een aantal keer met beide soorten. Welke vorm geeft je de meeste rust, de meeste verdieping; wat voert je het verst mee naar de diepe stilte in je ziel?

Merk je na een tijd dat jouw betekenisloze mantra een bepaalde lading krijgt, zoek dan een nieuwe. Zijn er andere thema’s in je leven gaan spelen, kies dan een nieuw woord of zinnetje.

2 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief