Home » De kracht van ademen » Opbouw van de training

Opbouw van de training

Welkom bij de online training De kracht van ademen.

De komende zes weken ga je aan de slag met je ademhaling. Rob Koning, alias Mr. Breath, leert je over de veelzijdigheid en mogelijkheden van jouw adem en leert je diverse oefeningen.

Bewuster en dieper te ademen heeft vele voordelen: je algemene gezondheid verbetert, zoals je spijsvertering en je stofwisseling. En je voelt je geestelijk ontspannen, krijgt een sterkere mindset en meer focus. Je gaat van minder denken, naar meer voelen. Je komt uit je hoofd en in je lijf.

Je ademt hoe je in het leven staat

Over Rob Koning (Mr. Breath)

Robs missie: bij het grote publiek laten ervaren wat voor simpel en tegelijkertijd krachtig instrument de adem is.

De meeste cliënten in zijn adempraktijk komen bij hem met stressgerelateerde klachten. ‘Toch kun je met de adem veel meer bereiken dan ontspannen. Ten eerste maakt het je lichaam gezonder; je hartslag en bloeddruk nemen af, je eten verteert beter, je spierspanning daalt en je lichaam herstelt weer. Daarnaast kun je het gebruiken voor meer energie, focus, diep ontspannen of betere sportprestaties. Maar, en dat vind ik het meest bijzondere, de adem heeft het vermogen je als mens op spiritueel niveau te transformeren. Het brengt je weer in contact met je essentie. Door regelmatig adem
halingsoefeningen te doen leer je je grenzen kennen; het helpt je te ontdekken wie je bent.’

LEES MEER OVER MR. BREATH

Opbouw van de training

Alle sessies staan direct voor je klaar, zodat je in je eigen tempo aan de slag kunt.

We raden je aan om de tijd te nemen voor de verschillende oefeningen. Als leidraad raden we daarom aan: neem een week de tijd voor elke theorie-talk en de bijbehorende oefening. Die oefening kun je een week lang oefenen, voor je verdergaat naar de volgende ‘week’.

De opbouw van de training is als volgt:

  • Week 1: De veelzijdigheid van ademhaling + oefening: ademmeditatie
  • Week 2: De fysiologie van ademhaling + oefening: ruimte ervaren
  • Week 3: Spanning vasthouden + oefening: vol en diep ademen
  • Week 4: De optimale ademhaling + oefening: langer uit- dan inademen
  • Week 5: Ademen in de buik + oefening: verbonden ademen
  • Week 6: Alles komt samen + oefening: ademen in rondes

Tip van Mr. Breath: doen!

Rob weet als geen ander dat je past echt verschil gaat ervaren als je iets dóet. Probeer dus echt tijd te maken voor je oefeningen, pas dan ga je de ware effecten merken.

In zijn boek Ontdek de kracht van ademen schrijft Rob: ‘Toen ik zelf begon met ontdekken en mezelf ontwikkelen, kon je me vaak vinden in de esoterische boekwinkels. Stapels boeken las ik en ik leerde veel. Toch veranderde er weinig, al had ik wel veel nieuwe inzichten gekregen. Aan het eind van elk hoofdstuk dat ik gelezen had, stond het advies: ga nu even rustig zitten en doe de oefening. Dat komt de volgende keer wel, dacht ik dan en ik las rustig verder. De boekenkast stond vol en ik had veel geleerd, maar ik had niets gedaan. Later ben ik de boeken gaan herlezen en heb ik alsnog veel geoefend.’

De oefeningen

Tijdens ademoefeningen kan er veel loskomen, vooral tijdens intensere of langere oefeningen. Daarom bouwen we de oefeningen in de loop der weken op van rustig naar actiever. Elke oefening duurt maximaal 10 minuten, de eerste weken nog korter. Oefen je wat langer, kun je de oefeningen zelf verlengen. Daar vertellen we je later meer over. Wil je eens een echt lange sessie doen? Daarvoor raden we aan een ademcoach te bezoeken, voor een intensievere sessie.

Rob: ‘Het belangrijkste wat ik meegeef aan mijn studenten is dat je altijd een veilige setting moet creëren voor intensere ademoefeningen. Er kan enorm veel loskomen en daar moet wel ruimte voor zijn. En voor iedereen die met de adem werkt geldt: keep it simple. Kies één oefening die je regelmatig doet, het liefst elke dag. De oefening doet dan gewoon z’n werk voor een goede gezondheid en tegelijkertijd leer je vooral veel over jezelf. Wanneer je je oefening aandachtig doet, zul je merken dat er elke keer weer een nieuwe nuance te ontdekken is. Saai? Wordt het dan nooit!’


We wensen je veel plezier met de training!

Namaste,

Yoga Magazine & Mr. Breath

Bekijk meer sessies

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief