Download een gratis kolam en teken je intentie

  • Leestijd: 4 minuten
  • Yoga Magazine

Kolam is een Zuid-Indiase tekenkunst en van oorsprong dé yogavorm voor vrouwen. Via Kolam yoga verbind je je met het universum, waarna de kosmische energie in een prachtig patroon op de aarde neerdaalt. Het is als een dans waarin je afstemt, ontvangt en creëert.

Bewegen als voorbereiding

Je wilt jezelf zo leeg en ruim mogelijk maken voordat je gaat tekenen. Zo kan de kolam-energie makkelijker vanuit het universum via het blanco vel op aarde landen. Met deze korte serie bereid je je lichaam en geest voor op het kolam tekenen. Beweeg op de adem, open je hart en voel de connectie met het universum en het element aarde.

1. Berg

Kolam yoga - berg

Begin in de Berghouding (Tadasana) met je handen in gebedshouding (Anjali mudra) voor je hart.

  • Vind je balans. Je voeten zijn stevig verankerd in de aarde, je kruin staat in contact met het universum.
  • Zet een intentie voor jouw kolam. Nodig bijvoorbeeld voorspoed, bescherming of herstel uit.

2. Bewegende Berg

Kolam yoga - bewegende berg

Activeer de wervelkolom en versoepel de hamstrings, kuiten en heupen met een spinal wave.

  • Adem in, breng de armen zijwaarts omhoog en buig licht naar achteren. Open je voor de wijsheid van het universum.
  • Adem uit, buig voorover. Laat los wat je denkt te weten.
  • Kom weer omhoog en herhaal deze beweging 5 keer.
  • Eindig in de Berghouding met de handen in Anjali mudra.

3. Bewegende Acht

Kolam yoga

Versoepel de schouders, armen en polsen en verbind je met het oneindige ritme van de natuur.

  • Maak lemniscaat-bewegingen (‘achtjes’) met de handen vanuit de polsen.
  • Maak de beweging groter: neem ellebogen, schouders en tot slot de hele wervelkolom mee.
  • Zet daarbij de voeten iets wijder neer en verplaats het gewicht van links naar rechts.

4. Maansikkel

Rek de iliopsoas (heup- lendenspier), open het hart en ontvang, buig in dankbaarheid.

  • Stap vanuit de Berghouding met een voet achteruit in een Lage Lunge (Anjaneyasana), plaats de achterste knie op de mat.
  • Adem in, buig achterover met de armen omhoog. Ontvang wat je nodig hebt.
  • Adem uit, breng de armen naar voren en buig over het voorste been.
  • Breng het hoofd helemaal naar beneden, onder het hart; het hoofd is ondergeschikt.
  • Wissel van kant.

5. Bewegende Hoek

Voel de kracht en het vertrouwen in je energiecentrum en ontspan de heupen.

  • Ga staan in spreidstand.
  • Adem in, breng de armen zijwaarts omhoog.
  • Adem uit, draai je linkervoet open en kom in de Gestrekte Hoekhouding (Utthita Parsvakonasana).
  • Adem in, kom terug naar het midden met de armen omhoog. Draai de linkervoet terug.
  • Adem uit, draai de rechtervoet open en doe de Gestrekte Hoek- houding naar de andere kant.
  • Kom weer overeind.
  • Herhaal zo vaak als fijn voelt.

6. Berg

Ontspan tot slot de rug en verbind je met de aarde-energie.

  • Ga staan in de Berghouding. Adem in, buig achterover met de armen omhoog.
  • Adem uit, beweeg naar een Staande Vooroverbuiging (Uttanasana). Raak de aarde of je voeten aan.
  • Blijf een aantal ademhalingen in deze houding. Ontspan in overgave en verstil.
  • Kom rustig omhoog.
  • Ervaar de stilte en de ruimte in jezelf. Je bent nu klaar voor het tekenen van de kolam.

Creëer je krachtsymbool – teken de kolam

De kolam die je gaat maken heet ‘Krishna’s enkel- bandje’, want dat is wat je erin kunt zien. De stippen vormen de zaadjes van je kolam. Eenmaal af, nodigt de kolam vrolijkheid en liefde uit. Zie de kolam als je persoonlijke krachtsymbool.

Sikku kolam

Er zijn verschillende soorten kolams die voor verschillende doelen kunnen worden ingezet. Deze kolam heet Sikku kolam.

De Sikku kolam is een vorm van kolam tekenen waarbij de verbinding tussen de linker- en rechterhersenhelft sterk wordt aangesproken om de tekening symmetrisch te krijgen.

Je tekening is een Sikku kolam als:

  • alle stippen omsloten zijn;
  • de afbeelding symmetrisch is;
  • de lijn(en) ononderbroken zijn om te zien.

 

TEKST Joyce Vergouwe ILLUSTRATIES Ingrid Bockting 


Delen via:
2 augustus 2022 | Laatst gewijzigd op 2 augustus 2022

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief