Oogyoga: 5 oefeningen voor je ogen

In de yoga zorg je goed voor je 
lichaam, maar vergeet je je ogen niet? 5 manieren om ze te verwennen.

Computerogen

Onze ogen hebben veel te verduren, de hele dag staren we naar schermen. ‘Computerogen’ is een veelvoorkomende klacht: geïrriteerde, rode, branderige ogen, wazig zicht, vermoeidheid. Het komt doordat we de ogen langer openhouden, zonder knipperen, dan onder ‘normale’ omstandigheden. En dan ook nog van dichtbij: kijken naar iets vlak voor ons verhoogt de oogspanning.


5 manieren om je ogen vochtig, goed doorbloed en ontspannen te houden. En zo heb je ook nog eens minder kans op rimpels!

Oogyoga: 5 oefeningen voor je ogen

1. Overal en nergens

Adem rustig in en uit. Kijk 3 tellen omhoog en 3 tellen naar beneden. Sluit een moment je ogen. Open opnieuw je ogen en kijk vervolgens naar links, dan naar rechts. Steeds 
3 tellen. Houd je hoofd daarbij stil. Sluit opnieuw je ogen voor een pauze. Open ze weer en kijk van linksboven diagonaal, 3 tellen, naar diagonaal rechtsonder, ook 3 tellen. Sluit je ogen voor ontspanning.

Open je ogen en kijk van rechts-
boven diagonaal, 3 tellen, naar diagonaal linksonder, 3 tellen. 
Doe de oefening 3 keer en sluit 
dan je ogen voor een iets langere ontspanning van 3 minuten. 
Stuur in gedachten licht en 
goed zicht naar je ogen.

2. Knipperen

Zet de wekker van je telefoon op 
1 minuut en begin met knipperen. Knipper alsof je leven ervan afhangt. Het linkeroog, het rechteroog, de ogen samen, het maakt niet uit, zolang je maar blijft knipperen. Je geeft je ogen hiermee een soort ontspannende massage. Als de minuut om is, sluit je je ogen en blijf je een minuut rustig met gesloten ogen zitten.

3. In de verte

Je ogen zoeken een punt op in de verte. Nee, nog verder. Kijk zo ver als je kunt. Deze oefening is misschien wel het fijnst om in de natuur te doen, of anders met een open raam met de blik naar buiten. Geniet van het ontspannen nietsdoen, terwijl je ogen bijkomen. Blijf 5 minuten mijmeren…

4. Cirkelen

Draai rondjes met je ogen. Zo groot mogelijk. Cirkel rustig en langzaam van boven naar rechts, naar beneden, naar links en weer naar boven. Doe hetzelfde de andere kant op. Drie keer per zijde. Sluit even je ogen.

5. Voor een open blik

Droge ogen? Of voelen de ogen vermoeid of branderig aan? Oogdruppels verzorgen droge, branderige en vermoeide ogen. Zoals de oogddruppels 
van A. Vogel*. Die bevatten twee natuurlijke ingrediënten (Hyaluronan en Euphrasia Officinalis, oftewel ogentroost) die de ogen bevochtigen en verfrissen. En kies voor een slaapmasker gevuld met lavendel dat je op je ogen legt voordat je gaat slapen. Savasana voor de ogen.

Dit artikel kwam in stand in samenwerking met A. Vogel.

*Medisch hulpmiddel, lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.

-
Geef hier je reactie:
  • Patricia

    Dank voor de tips, ik ga zeker mijn ogen meer aandacht geven.

  • Evi

    Fijne oefeningen voor de ogen. Wel moeilijker dan gedacht!

  • Annette

    Goede oefeningen helpen ook om staar te voorkomen.

  • Jose

    Ik heb retinopathie Heeft oogyoga zin voor mij,

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka