gratis

Het effect van Yin in 30 minuten

De favoriete houdingen van José

José de Groot deelt haar 2 favoriete Yin yogahoudingen.

2 yogahoudingen, kun je daar een halfuur mee vullen? Ja! Bij Yin yoga blijf je namelijk zo’n 3 tot 5 minuten in elke pose. De houdingen, de Dragon pose en de Saddle pose, openen de voorkant van je lichaam en bevorderen je spijsvertering. Je start en eindigt met een korte meditatie.

Deze les is ook fijn voor beginners, want José laat zien welke aanpassingen je kunt doen om jouw lichaam goed in de houding te laten komen. Voor iedereen geldt: bewaak goed je eigen grenzen, ga niet verder dan je kunt. Gebruik een (meditatie)kussen, een dekentje, blokken of dikke boeken, een bolster of opgerolde deken om comfortabel in de houding te blijven.

Yin pre-teacher training

Online training
  • Zet de eerste stap tot Yin yogadocent
  • Verdiep je persoonlijke Yin beoefening
  • Inclusief praktijkdag en certificaat
bekijk de training
 
-
Reacties:
  • Lucie de Weert

    Heel fijn! Goed begin van de dag. Ik ga deze zeker vaker doen. Voor het slapengaan lijkt me dit ook heerlijk! Namaste

  • Eva Verschoore

    Beide houdingen wat te pittig voor mij om goed te kunnen ontspannen

  • Monique

    José stelt dat er verschillende factoren waardoor je niet in saddle houding kan komen. Ik kan dat niet, en voel vooral spanning in mijn bovenvoet en enkels, krijg dus mijn benen niet naar achteren gevouwen. Door welke factoren komt dat dan?

  • José de Groot

    Hoi Monique, Bedankt voor je vraag. Zoals je beschrijft voel je veel spanning in je bovenvoet en enkel en dat je daardoor (nog) niet naar achteren komt. Als het inderdaad spanning is, komt daar naarmate je oefent verandering in. Wat kun je doen? Een deken oprollen en onder je enkels leggen, dit verminderd de rek. En/of op een kussen zitten met je billen en voeten aan weerszijde. Ondersteun ook je rug. Lukt dat ook niet, doe dan 1 been tegelijk, de half saddle daardoor komt er ook minder druk op de enkel. Hopelijk helpt dit. Laat het me weten.

  • Monique

    Met heel veel kussens, bolster en opgerolde deken, lukt mij uiteindelijk wat in de houding te vallen. Moet dan wel goed letten op signalen, vooral mijn rechterknie om geen blessure op te wekken. Mijn knieën zijn wel om hoog en mijn voeten opzij, zoals jij zei. Ik kom weer daarna heel tevreden en gerekt omhoog. Ik blijf deze serie met aandacht doen. Dankjewel! Namaste.

  • Nanja

    Poeh. Ik vond deze houdingen erg pittig. Ik hoop dat deze les toch mensen warm maakt voor yin yoga. Want ik ben er zelf verder heel enthousiast over.

  • An

    Zijn de lessen van yoga tv bij een abonnement in het Engels of Nederlands

  • Yoga Magazine

    Hoi An, Bij Yogatv zijn er zowel lessen in het Nederlands, als in het Engels. In totaal zijn het er meer dan 200, dus genoeg keuze in elke taal. Hoop dat je ze fijn vindt!

  • Kim

    Ik ben dol op Yin en vindt de oefeningen prettig uitgelegd. Helaas is oefening 2 echt veel te pittig voor mij dus ik laat het bij deze ene keer.

  • Marie

    Heel fijn deze les. Beide oefeningen geven precies wat ik nodig had, mede door de combinatie met de ademhaling. Dank!

  • Mery

    Superfijne les! voelde erna duidelijk effect!!

  • Petra

    Hele fijne les. Super Jose hoe je de houdingen ook aangepast uitlegt (eventueel met probs) want deze oefeningen zijn pittig voor mensen die net beginnen met yoga. Ik geef zelf al even Do-In Yoga en doe dan ook the Saddle pose maar niet 5 minuten. Voel wel het effect gelijk als je langer in de houding blijft, heel fijn!

  • Danielle

    Hele fijne les met goede uitleg. Ik heb alleen moeite met de tweede oefening. Ik voel het in mijn bovenbenen.. Hoe kan ik de oefening aanpassen, zodat ik het niet in mijn bovenbenen voel.

  • José de Groot

    Hoi Danielle, Saddle pose is bedoeld om te voelen in je bovenbenen (quads). Is het gevoel te intens dan kun je een bolster onder je rug leggen (of meerdere) zodat je niet zo ver naar beneden gaat en dus minder strekking in je bovenbenen voelt. Hopelijk helpt dit, ik hoor het graag. Namaste José

  • Elly

    Fijne les om regelmatig te doen! Uitdaging om niet voortijdig uit de houding te gaan.

  • Anouk

    Hallo José, Intens, maar fijne houdingen! Ik merk alleen in de dragon pose dat ik geen fijne positie kan vinden. Qua strekking sta ik het liefst met mijn handen op de grond, binnenkant voorste been. Maar ik krijg dan last van mijn polsen/armen gaan trillen, waardoor ik moeite heb om in de houding te komen. Hoe kan ik dit het beste aanpassen? Een blok onder mijn handen geeft hetzelfde effect. Bij de saddle pose voel ik voornamelijk een flinke druk in mijn onderrug (ook wel bovenbenen). Ik krijg de indruk alsof er twee delen op elkaar botsen/duwen of dat ik mijn rug te hol trek misschien? Als ik op mijn adem let, verdwijnt die druk wel naar de achtergrond. Is dat 'gewoon' of moet ik mijn rug met meer kussens ondersteunen? Alvast bedankt!

  • José de Groot

    Hoi Anouk, Probeer in Dragon een bolster of twee bolsters op elkaar te leggen en daar met je onderarmen op te rusten. Op die manier ontzie je je polsen en waarschijnlijk ook de kracht die je nodig hebt. In Saddle is het de bedoeling dat je een 'ok' druk voelt in je onderrug die te doen is. Dit ter stimulatie van je wervels en de curve. Is de druk te scherp, ondersteun je rug dan met een bolster zodat je niet te laag/diep gaat. Hopelijk behoud je wel de stretch in je benen en heup gebied. Hopelijk helpt dit. Succes!

  • Annelijn

    Wat een heerlijke les!! Ik heb ipv shavasana op het einde zelf een bodyscan van 20 min gedaan. Nu helemaal ontspannen. Dank!!!

  • Marloes

    Fijne les, pittig maar daardoor juist uitdagend! Prettige begeleiding gedurende de sessie. Ga hem zeker vaker oefenen, thanks José!

  • Diana

    Op zich fijne les, alleen heb ik nu nog steeds last van vervelende pijn in onderrug/bij sacrum, en een onprettig gevoel van overstrekking in mijn knieen, bijna 2 dagen na het doen van deze les. Hoe zou ik dit in de toekost kunnen voorkomen? 1e oefening ging wel goed.

LAAT EEN REACTIE ACHTER: