In balans met Do-In yoga

In balans met Do-In yoga

Do-In, een Japanse yogavorm, richt zich vooral op preventie en herstel van ziekte en de balans tussen yin en yang. Yoga voor de praktisch ingestelde mens, dus.

Het lichaam is constant bezig met afvalstoffen afvoeren en ontgiften. En daar kun je behoorlijk moe van worden. Do-In is uitermate geschikt om je lichaam te ondersteunen in dit proces. Deze yogastroming werkt met de vijf elementen hout, vuur, aarde, metaal en water, en met de meridianen die gekoppeld zijn aan de verschillende organen in je lichaam. 

Van water naar hout

Speciaal voor Yoga Magazine heeft shiatsutherapeute, orthomoleculair epigenetischtherapeute en Do-In yogadocente Colinda Frederiks een serie samengesteld om je langzaam wakker te schudden en je lichaam te ondersteunen bij de ontgifting. Colinda: ‘Met Do-In kun je je lichaam heel specifiek geven wat het nodig heeft. Niks moet en alles mag, dat vind ik er heerlijk aan!’ Do in transformeert yin-energie, wat samenhangt met de nieren en het element water – naar gematigd yang – dat samenhangt met de lever en het element hout. Colinda: ‘Je lever is hét orgaan als het gaat over ontgifting. De lever werkt nauw samen met de galblaas. Deze serie werkt daarom met name op de ondersteuning van de lever- en galblaasmeridiaan.’ Start je ontgiftingsproces met een milde leverstrekking en bepaal zelf of je verder wil gaan met oefeningen die dieper inwerken op je lever én galblaas.


Oefeningen uit de Do-In yoga

1. Opwarmer

Om je lichaam klaar te maken voor een optimale ontgifting is het goed de lever- en galblaasmeridiaan wakker te schudden.

  •  
    Ga zitten met je benen naar voren gestrekt, een beetje ruimte ertussen.
  •  Maak een vuist met je duim naar binnen en je vingers eroverheen.
  •  Klop nu zachtjes met je vuisten op je benen: de binnenkant, buitenkant, zijkant, je billen, je heupen en je liezen.
  •  Wrijf vervolgens met je vuisten over de buitenkant van je benen, van je heupbot tot de buitenkant van het enkelbot. Doe dit ook aan de binnenkant van je benen.

2. Breng je energie op gang

Nu je het een en ander hebt losgeklopt, laat deze oefening je energie zacht stromen.

  •  
    Ga op je billen zitten.
  • Breng je rechtervoet naast je bil, de tenen wijzen naar achteren. Strek je linkerbeen naar links. Maak een zachte flex met je linkervoet.
  • Blijf ontspannen rechtop zitten en adem 3 tot 5 keer naar de binnenkant van je linkerbeen.
  • Wissel van kant.

3. Milde leverstrekking

In deze houding komt het geregeld voor dat je benen gaan trillen. Hierdoor voer je veel spanning af. De perfecte voorbereiding op de hardcore ontgiftende houdingen.

  •  
    Ga liggen op je linkerzij, ondersteun je hoofd met je linkerarm. Trek je linkerbeen iets op, zodat dat in een stabiele en comfortabele hoek ligt.
  • Haak je rechterwijs- en middelvinger om de grote teen – of sla je rechterhand om de buitenkant – van je rechtervoet en strek je been de lucht in, zo ver mogelijk naar je toe.
  • Adem 5 keer diep in en uit. 
  • Wissel van kant.

Start je ontgiftingsproces met een milde leverstrekking

4. Leverstrekking

Deze houding werkt nog wat dieper in op de levermeridiaan. 

 

Ga zitten in spreidzit en til eventueel je billen een voor een iets op, zodat je goed op je zitbotten zit. Houd je kin iets in, je rug recht, je kruin naar het plafond.

  • Breng je armen langs je lichaam omhoog en maak je lang.
  • Draai je romp richting je linkerbeen en buig op een uitademing naar voren over je linkerbeen.
  • Pak met je linkerhand de binnenkant van je voet en duw die naar buiten. Leg je rechterhand op de binnenkant van je linkerknie en je hoofd ontspannen op je linkerbovenarm.
  • Adem 5 keer diep in en uit en probeer op elke uitademing iets dieper in de houding te zakken. 
  • Kom op een inademing uit de houding en wissel van kant.

5. Lever-galblaasstrekking

Dit is het echte werk, deze houding werkt in op je lever én galblaas: ontgifting XXL. Is de houding te heftig voor je? Doe haar dan iets minder lang.

  •  
    Bouw je houding net zo op zoals bij de leverstrekking (4).
  • Breng dan je rechterarm over je hoofd en reik langzaam op een uitademing naar je linkervoet. Forceer niets, pas op dat je niet in je onderrug gaat hangen.
  • Adem 5 keer langzaam in en uit richting je rechterflank. 
  •  Wissel van kant.

6. Throughgoing vessel

Deze meridiaan loopt van je voeten, door je benen, langs je ruggengraat en via je nek naar je mond. Dit is er niet zomaar eentje! Stimulering van de throughgoing vessel reinigt je hele systeem en voorziet je direct van verse levensenergie.

 
Ga zitten in spreidzit, trek je linkerbeen op, laat je voet rusten op de mat.

  • Plaats op een uitademing je linkerelleboog op je linkerknie en steun er zachtjes op. Plaats op de volgende uitademing je elleboog iets dichter richting je lies.
  • Ga zo in ‘stapjes’ naar je lies en weer terug naar je knie. 
  • Wissel van kant.

7. Leverstrekking voor die-hards

Oei, de naam zegt al: een pittige oefening. Na het rustpunt van de throughgoing vessel, breng je nu de ontgifting tot het hoogtepunt.

  • Ga staan in een voor jou uitdagende, maar stabiele spreidstand. Draai je voeten iets naar buiten.
  • Breng je bekken langzaam naar beneden, rug recht, nek recht, en adem langzaam diep in en uit. Je kunt met je handen op je bovenbenen steunen. 
  • Houd dit 5 langzame ademhalingen vol en probeer op elke uitademing iets dieper in de houding te zakken.
  • Kom voorzichtig weer omhoog. 

8. Zenmeditatie

Body en mind zijn één volgens de Chinese geneeskunde. Een kalme mind betekent dus ook een gezonde en kalme doorstroming van de energie in je lichaam. Daarom sluiten we deze serie af met een meditatie; zo kan alle op gang gebrachte energie weer tot rust komen.

  •  
    Ga met je billen op je hielen zitten. 
  • Adem rustig in en uit door je neus.
  • Volg je ademhaling zo’n 5 minuten.
  • Kom dan rustig uit de houding, schud je benen los en neem de stilte mee je dag in.

Beeld: Bonnita Postma, model: Tamara van Well

Delen via:

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief