7 detox yogaoefeningen voor de lente

Het moderne detoxen is een combinatie van gifvrij eten, voldoende rust nemen en reinigende yogahoudingen doen. 

Intuïtief voelt het al gezond: een nieuwe lente en daarmee ook een fris, zuiver, gereinigd lichaam. Dit kun je bereiken met goede, pure voeding en deze voorjaarsdetoxserie. De yogahoudingen stimuleren de capaciteit van het lichaam om zichzelf te reinigen en van gifstoffen te ontdoen. Die gifstoffen krijgen we dagelijks binnen via onze voeding (bespoten en bewerkt eten, drinkwater), adem (luchtverontreiniging) en huid (kleding, cosmetica). Wist je dat we jaarlijks ieder zo’n 4,5 kilo aan synthetische chemicaliën binnenkrijgen? En dan maken we zelf ook nog gifstoffen aan: tijdens de spijsvertering en in periodes van langdurige stress ontstaan reststoffen die, wanneer ze in het lichaam blijven, schade aanrichten. Ons lijf is van nature prima in staat om deze stoffen onschadelijk te maken en uit te scheiden. Het probleem is dat onze moderne leef- en eetstijl dit natuurlijke reinigingsmechanisme belemmert. We brengen veel tijd zittend of stressend door en zijn steeds meer light en kant-en-klaar gemaksvoedsel gaan eten, voeding die nauwelijks nog puur is. 

Overspannen lever

Iemand die uit ervaring alles weet van de gevolgen van het eten van bewerkte voeding is Julia Kang, schrijfster van het boek 100% gifvrij. Een tijdlang nam ze grote hoeveelheden dieetproducten tot zich, zoals cola light en 20+ kaas. Plotseling kreeg ze last van enorme vreetbuien. Haar verzadigingsreflex, die altijd goed had gewerkt, was verdwenen. Ze begon daar grenzeloos te eten en werd dik.

De zoektocht naar het waarom hiervan leidde haar naar de wetenschappelijke onderzoeken van dr. Paula Baillie-Hamilton. Volgens Baillie-Hamilton kan de lever bij een te groot aanbod aan gifstoffen haar gebruikelijke taak niet meer goed uitvoeren. De lever is ons belangrijkste reinigingsorgaan, ze filtert het bloed en bepaalt welke stoffen schadelijk zijn en uitgescheiden moeten worden. Als de lever overwerkt is, gaat ze gifstoffen opslaan in de vetcellen in plaats van ze onschadelijk te maken en af te voeren. Deze gifstoffen hebben een negatief effect op de hormoonhuishouding, de hersenen, het zenuwstelsel en de opname van voedingsstoffen. Het gevolg, zegt dr. Baillie-Hamilton: vetzucht en ziekte.

Wanneer je gaat detoxen, krijg je minder calorieën binnen. Je lichaam gaat de missende calorieën aanvullen door de opgeslagen voorraden aan te spreken. Het begint met de koolhydraten en gaat dan over op de vetten, waarin de gifstoffen zijn opgeslagen. Door de afbraak van vetweefsel komen deze stoffen in de bloedbaan terecht. Dit kan allerlei klachtjes geven: de zogenoemde ‘detox-dip’. Wanneer het lichaam tijdens deze fase goed wordt ondersteund, kunnen de afvalstoffen gedoseerd het lichaam verlaten. 

Relax…

De yogaoefeningen in deze serie ondersteunen het lichaam bij de ontgifting. Sommige houdingen stimuleren de bloedsomloop van en naar de buikorganen; andere activeren de lever of ‘wringen’ de spieren en buikorganen uit. Daarnaast is ontspannen van groot belang. Door rust te nemen, gaat je lichaam uiteindelijk efficiënter werken en leer je een belangrijke les: die van loslaten. In houdingen waarbij je de ogen sluit of, zoals in Karnapidasana, de knieën tegen de oren drukt, kunnen de zintuigen tot rust komen. Het parasympathisch zenuwstelsel, dat verantwoordelijk is voor rust en herstel, krijgt zo de ruimte. Het resultaat van je detox? Minder last van hoofdpijn, winderigheid, buikklachten of hoge bloeddruk. En ook: meer energie en een fris, optimistisch, kalm en helder gevoel. 


7 detox yogaoefeningen

Cobra

Bhujangasana

Ritmisch uitgevoerd op een ‘rolletje’ reinigt deze houding de darmen.

  1. Ga op je buik liggen en leg een opgerolde handdoek onder je buik ter hoogte van de heupbotten.
  2. Plaats nu je handen vlak onder je schouders op de grond.
  3. Kom op een inademing met je bovenlichaam omhoog en ga op een uitademing weer naar beneden.
  4. Herhaal 10 tot 20 keer. 

Boot

Navasana

Stimuleert de spijsvertering en de reiniging van de maag.

  1. Ga zitten met gebogen knieën en je voetzolen plat op de vloer. Duw je zitbotten stevig in de grond en span dan je buikspieren aan.
  2. Strek je armen voor je uit ter hoogte van de knieën. Til nu je voeten van de vloer en strek de tenen naar voren weg.
  3. Je kunt je knieën gebogen houden of je benen strekken. Blijf zo 5 ademhalingen zitten.
  4. Herhaal 5 keer.

Reinigende ademhaling

Kapalabhati

Reinigt het sinusgebied en de longen, stimuleert de spijsvertering.

  1. Ga comfortabel zitten met je handen op je knieën; leg eventueel een hand op je buik om deze te voelen bewegen.
  2. Adem een paar keer diep in en uit.
  3. Adem dan voor driekwart uit en duw de resterende lucht hard snuivend door de neus naar buiten. Tegelijkertijd trek je de buikspieren naar binnen.
  4. De focus ligt volledig op de uitademing; de inademing gaat vanzelf. Herhaal dit ritmische snuiven 10 keer.
  5. Adem dan volledig uit, ontspan de buik en adem weer langzaam en zorgvuldig in.
  6. Doe 3 rondes van 10, 15 of 20 keer ademen, afhankelijk van je ervaring.

Driehoek

Trikonasana

Ritmisch uitgevoerd stimuleert en reinigt de Driehoek je buikorganen.

  1. Stap vanuit een staande houding met de rechtervoet een grote pas naar achteren.
  2. Draai de achterste voet 45 graden in, de tenen van de voorste voet wijzen naar voren.
  3. Strek je armen op schouderhoogte naar voren en achteren weg.Reik met de linkerhand zo ver mogelijk naar voren en plaats de hand dan op je enkel of scheenbeen; strek de andere arm omhoog. Houd je schouders, heupen en enkels in één vlak.
  4. Kom dan weer omhoog.
  5. Herhaal 10 keer ritmisch en wissel van kant.    

Eenvoudige draai

Bharadvajasana II

Stimuleert de lever en de buikorganen.

  1. Ga zitten en plaats je linkerhiel voor je schaambeen. Je rechterhiel is aan de buitenkant van je rechterheup.
  2. Draai met je bovenlichaam naar links en plaats je rechterhand op je linkerknie.
  3. Zet je linkerhand achter je op de grond. Blijf zo 5 minuten zitten.
  4. Wissel van kant. 

Oordrukhouding

Karnapidasana

Brengt de zintuigen tot rust en reinigt de buikorganen.

  1. Ga liggen en strek je armen omlaag langs je lichaam, met de handpalmen aan de vloer.
  2. Span je buikspieren aan en breng je benen over je hoofd.
  3. Buig de knieën en druk hiermee je oren dicht. Je kunt je vingers in elkaar strengelen.
  4. Sluit je ogen en blijf 5 minuten in deze houding liggen. 

Gebroken Kaars

Viparita Karani

Ontspant het zenuwstelsel en verbetert de bloedsomloop en de lymfecirculatie.

  1. Plaats je matje haaks op de muur. Ga met je rechterheup tegen de muur zitten; de knieën zijn gebogen en de zijkant van je rechtervoet raakt de muur.
  2. Ga met behulp van je onderarmen liggen en draai je beide billen volledig tegen de muur.
  3. Strek je benen omhoog en laat ze tegen de muur rusten.
  4. Je kunt je armen gestrekt langs je lichaam leggen, zoals in Savasana, of je ellebogen boven je hoofd vastpakken. Blijf zo 5 tot 10  minuten liggen.

Tekst en model: Kyra de Vreeze, beeld: Harold Pereira, styling: Odette Simons, visagie: Manonne Boerema


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief