Home » Yoga starterskit » Beginnen met yoga

Beginnen met yoga

En nu? Vijf tips om te beginnen.

  1. Kies de yoga die bij je past

    We schreven het al eerder: probeer diverse yogascholen, stijlen en docenten uit en ontdek gaandeweg wat bij je past. In de scholen-database op onze site vind je scholen door het hele land.

  2. Bewaak je grenzen

    Voor iedere yogi, van beginner tot gevorderde: bewaak goed je eigen grenzen, ga niet verder dan je kunt. Yin yogadocente José de Groot verwoordt mooi: een ‘groene’ sensatie voelt als een doffe, zeurende ‘pijn’ over een zone: hiermee stretch je bijvoorbeeld je spieren. ‘Rode’ sensatie voelt als een scherpe, stekende sensatie op één punt. Groen mag, rood niet. Respecteer je lichaam. En: net zo belangrijk als beoefening is rust.

  3. Let op je adem

    Wat je ook doet, let altijd op je adem. Met yoga beoog je lichaam en geest in balans te brengen en de geest te focussen, waarmee yoga zich onderscheidt van gymnastiek. En door tijdens het oefenen met je aandacht bij je adem te blijven, beoefen je een vorm van meditatie die de geest rustig maakt.
    En wanneer adem je in en wanneer uit? In het algemeen kun je stellen dat je inademt wanneer je je uitrekt, jezelf groter maakt of bij een beweging die van het lichaam af gaat. Bijvoorbeeld als je je armen zijwaarts omhoog brengt in de Zonnegroet. Is er een beweging naar het lichaam toe of maak je jezelf kleiner, dan adem je uit. Bij de zittende Tang bijvoorbeeld (waarbij je met je benen voor je gestrekt vooroverbuigt), beweeg je op een uitademing naar voren en naar beneden. Daarna kun je rustig doorademen in die houding.

  4. Oefen regelmatig, maar houd het haalbaar

    Het meest gehoorde excuus om niet te oefenen is tijdgebrek. Kijk dus wat voor jou haalbaar is. Je kunt beter dagelijks tien minuten oefenen dan eens per week twee uur achter elkaar. En wat belangrijker is: op die manier blijf je ook plezier houden in je (thuis)yoga.
    Het kan ook helpen als je een vast tijdstip hebt om te oefenen. Meteen na het opstaan, of juist na je werk of voor het slapengaan. Dit moment kan ook bepalend zijn voor de keuze van je houdingen. De Zonnegroet is bij uitstek geschikt in de vroege morgen, maar vlak voor het slapengaan laat je die achterwege. Dan kun je beter een ontspannende vooroverbuiging doen.

  5. Begin met een warming-up en eindig met een ontspanning

    Oefen je thuis? Start je sessie altijd met een warming-up. Die bestaat bij voorkeur uit eenvoudige, dynamisch uitgevoerde oefeningen. De Zonnegroet is de bekendste manier om je lichaam op te warmen, maar je kunt ook denken aan (staande) bewegingen waarbij je lichaam op een natuurlijke manier vooroverbuigt, of poses waarbij je de armen en benen optilt.
    Sluit een yogasessie altijd af met een eindontspanning (Savasana). Je kunt ook in gedachten je hele lichaam af gaan, de zogenoemde bodyscan. Vind je dat lastig? Span dan alle lichaamsdelen een paar keer flink aan: til je hoofd op, strek je armen langs je lichaam, strek je benen en til ze een stukje op, span de buikspieren stevig aan en houd dit tien tot vijftien tellen vol. Ontspan dan alle spieren weer en blijf rustig liggen, bij voorkeur vijf minuten of langer. Trek vóór je omhoogkomt je knieën naar de borst en rol dan een paar keer over je wervelkolom van voren naar achteren. Op die manier warm je je rug op.


Tip van hoofdredacteur Heleen: creëer elke ochtend een kort yogamoment

Elke ochtend even yoga doen, al is het maar vijf minuutjes. Of maar één bewuste in- en uitademing. Yoga Magazines hoofdredacteur Heleen merkt heel de dag verschil. Bekijk haar tip in deze video van 1 minuut:


Meer (online) yoga?

Wist je dat we op onze website nog meer online yogalessen en trainingen aanbieden?

Irene Yin hoofd hart FB

Met Yogatv volg je je yogalessen lekker thuis, waar en wanneer het jou uitkomt. Kies uit meer dan 250 online lessen van de beste nationale en internationale docenten, met thema’s als relax, detox, energie, meditatie, ademhaling, ochtend- & avondyoga. Of je nu 5, 30, of 90 minuten hebt: er is altijd wel een les voor jou.

ga naar YOGATV

Met een online training werk je in een aantal weken toe naar een specifiek doel. Samen met gespecialiseerde yogadocenten ontwikkelden we trainingen over allerlei thema’s, zoals Blijf jong met yoga, Zwangerschapsyoga en Anti-stress. Er is ook een online training Yoga voor beginners, waarin Myrna van Kemenade je in 7 weken de belangrijkste yogahoudingen leert en nog dieper ingaat op yoga, meditatie en ademhaling.

BEKIJK DE TRAININGEN


PS – Namaste

Je maakt het gebaar vaak aan het eind van de les: Namaste is een ingetogen groet waarmee je respect voor de ander uit. Deelnemers bedanken zo de docent, en andersom. ‘Nama’ betekent buiging, ‘as’ betekent ik en ‘te’ betekent jij. Letterlijk is het dus ‘ik buig voor jou’. Namaste staat voor het goddelijke dat aanwezig is in iedereen. Je kunt het zo vertalen: ‘Het hoogste in mij, buigt voor het hoogste in jou.’

Hoe doe je hem? Plaats de handpalmen op elkaar met de vingers naar boven ter hoogte van het hart, sluit de ogen en buig het hoofd. Het kan ook gedaan worden door de handen voor het derde oog (tussen de wenkbrauwen) te plaatsen, het hoofd te buigen en daarna de handen voor het hart te plaatsen. In het Westen zeggen we vaak het woord Namaste erbij. In India en andere Aziatische landen is de betekenis van het gebaar zo bekend dat dit niet nodig is.

Namaste!

Yoga Magazine

Bekijk meer sessies

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief