Vis

Matsyasana

Het effect van Matsyasana

Matsyasana betekent letterlijk Vis Houding. Oorspronkelijk wordt de houding uitgevoerd met de benen in Padmasana (Lotushouding). Voor veel beoefenaren is deze houding te moeilijk en daarom worden de benen meestal uitgestrekt. Bij Matsyasana maakt je de borst ruimer en beweeglijker en versterk je de rug. Ook bevordert de pose de spijsvertering en voorziet de houding de zenuwen van de rug van extra bloed. En is een bekende tegenhouding van Sarvangasana (de Schouderstand of Kaars). Omdat in Sarvangasana de keel sluit en daar compressie vormt is het nodig deze daarna weer helemaal te openen zodat energie kan gaan stromen.

Zo kom je in Matsyasana

  • Begin vanuit rugligging en plaats je handen naast elkaar onder je dijen, met de handpalmen op de grond.
  • Druk de ellebogen stevig tegen de mat.
  • Adem in, til je borst op en verruim je borstkas.
  • Je rug trekt hol, je kruin raakt de grond, maar het gewicht rust voornamelijk op de armen.
  • Adem hoog in de borst.
  • Til, vóór je uit de houding komt, eerst je hoofd op en glijd dan langzaam terug.
  • Matsyasana zorgt er onder andere voor dat de schildklier zo veel mogelijk de gunstige werking van de Kaars ondergaat. In de regel doe je Matsyasana de helft van de tijd die je in de Kaars hebt gestaan, maar een halve minuut volstaat al.

Matsyasana: wanneer aanpassen of oppassen?

Als beginner kan het prettig zijn op op een dik opgerolde deken of bolster te liggen om zo de opening in de borst te krijgen. Zorg ervoor dat je keel zacht is en je kruin zacht op de grond steunt zonder dat er veel druk op rust.

Video: zo doe je de Vishouding

Wil je de Vishouding thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren. Ook oefen je in deze video de Ploeg en de Kaars.

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

De basis voor iedere yogi

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1De belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Inclusief 3 maanden Yogatv

bekijk de training
Nu
€ 99,-
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka