Intense Strekking van het Westen

Paschimottanasana

De Sanskriet naam voor de Intense Strekking van het Westen is Paschimottanasana, afgeleid van de woorden Pashima (het Westen), Uttana (intense strekking) en Asana(houding). De Intense Strekking van het Westen wordt ook wel de Zittende Vooroverbuiging of de Tang genoemd.

Het effect van de Intense Strekking van het Westen

De Intense Strekking van het Westen creëert een diepe opening in de hamstrings en stretcht tevens de rug, schouders en heupen. In deze houding ontstaat compressie het buikgebied, wat de spijsvertering en de afvoer van afvalstoffen stimuleert. Ook de lever, nieren, eierstokken en baarmoeder worden gestimuleerd.

Deze houding kalmeert het zenuwstelsel en brengt ontspanning in het lichaam. Paschimottanasana biedt daarom verlichting bij stress- en angstklachten, hoofdpijn, vermoeidheid en zelfs milde depressie.

Hoe beoefen je de Intense Strekking van het Westen?

  • Begin zittend op de grond, vanuit de Stokhouding (Dandasana). Beide zitbotjes drukken stevig in de grond.
  • Strek je benen naar voren en flex je voeten.
  • Adem in, strek je armen omhoog en maak jezelf lang.
  • Adem uit en buig vervolgens vanuit de heupen met een rechte rug voorover.
  • Reik zo ver als je kunt en pak dan je voeten, enkels of benen vast. Forceer dit niet, om een bolle rug te voorkomen. Het doel van de houding is om naar voren te buigen vanuit het heupgebied en niet vanuit je rug.
  • Ontspan je hoofd en nek.
  • Op iedere inademing maak je de rug lang, kom daarna op iedere uitademing dieper in de houding.
  • Blijf ongeveer 20 ademhalingen of zo lang als prettig voelt in de houding en kom dan op een inademing weer omhoog.

Deze houding aanpassen

Pas op bij rugblessures of instabiliteit van het SI-gewricht. Voer de houding alleen uit met een ervaren docent.

Plaats eventueel een kussentje, bolster of deken onder je billen voor een extra kanteling van het bekken, of onder de knieën om de hamstrings te ontlasten.

Anti-stress met yoga,
meditatie en mindfulness

Online training
  • In 10 lessen ontspannen door het leven
  • Leer stresssignalen herkennen
  • Met yoga, meditatie & psychologie
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka