Maanyoga oefeningen met gratis maankalender

  • Leestijd: 11 minuten
  • Yoga Magazine

Elke paar dagen staat de maan in een ander dierenriemteken. Volgens de astrologie is elk dierenriemteken gekoppeld aan bepaalde lichaamsdelen. Als je daar extra aandacht aan besteedt met maanyoga, ga je mee met de flow van de natuur. Met de yogaoefeningen op deze pagina en de gratis maankalender breng je jezelf weer in balans.

Download gratis maankalender 2022

Laat hieronder je e-mailadres achter om jouw gratis maankalender te downloaden. Deze is fijn te gebruiken bij je maanyoga sessie, zodat je weet welke lichaamsdelen je vandaag extra goed mag zorgen.

Maanyoga: de oefeningen

Maan in Ram

ram-maanyoga

Extra ontvankelijk: hoofd, hersenen, ogen en neus

Tekenend voor Ram is de gedrevenheid. Als de maan in het vuurteken Ram staat, kun je dus lekker productief zijn. Valkuil is dat je te veel in je hoofd kunt gaan zitten en spanning opbouwt rond de ogen. Voel regelmatig je beide voeten op de grond en je adem laag in de buik. Als je gevoelig bent voor hoofdpijn is het goed om meerdere keren per dag bewust met je aandacht van je hoofd in je lijf te zakken.

Maanyoga oefening: ontspan je ogen

  • Knipper zo’n 10 keer snel met de ogen.
  • Hou de ogen dan 5 rustige ademhalingen gesloten.
  • Herhaal dit 5 keer.
  • Hou je ogen gesloten en wrijf je handen warm tegen elkaar. Leg je warme handpalmen als kommetjes over je gesloten ogen. Voel hoe de warmte van je handen geabsorbeerd wordt door de ogen.
  • Herhaal het warm wrijven en ‘palmen’.
  • Open dan langzaam je ogen achter je handpalmen. Laat steeds meer licht door de vingers toe voordat je je handen weghaalt.

Maan in Stier

stier - maanyoga

Extra ontvankelijk: strottenhoofd, stembanden, tanden, kaken, hals, keelamandelen en oren

Wees deze dagen extra lief voor je hals, keel en oren. Hou ze warm als je de deur uit stapt en neem bijvoorbeeld een extra kopje thee met honing om het keelgebied te smeren. Het is ook interessant te letten op hoe je spreekt. Merk je dat je snel praat en dat de adem hoger komt te zitten in de borst? Vertraag dan en hou je adem laag, zodat er geen onnodige spanning komt op je spraakorganen.

Maanyoga oefening: maak je keelgebied los

Maak een paar keer per dag het gebied van je hals en nek los.

  • Zoek met een zachte rondgaande beweging van het hoofd een milde rek op in de hals en nek. Hou lengte door je voor te stellen dat je kruin met een touwtje omhoog wordt gehouden.
  • Doe aansluitend de Bijenademhaling (Brahmari Pranayama). Breng je vingers achter je oren, de handpalmen zijn naar voren gericht, en sluit zacht je oren af met je duimen.
  • Adem rustig in door de neus en maak 10 keer een zoemende mmmm-klank op de uitademing.

Maanyoga in Tweelingen

tweelingen - maanyoga

Extra ontvankelijk: schouders, armen, handen en longen

Luchtig en flexibel zijn, niet te zwaar aan de dingen tillen. Dat is wat past bij de Tweelingen-energie. Letterlijk zware dingen gaan sjouwen en veel kracht vergen van je handen is deze dagen niet zo’n goed idee. Een lekkere wandeling in de frisse buitenlucht waarmee je de armen meeneemt in de beweging, zal ook je longen goed doen.

Maanyoga oefening: geef ruimte aan je armen, schouders en longen    

Met deze dynamische oefening maak je de armen en schouders los en vergroot je de inhoud van de longen.

  • Sta met je voeten naast elkaar. Kruis de polsen voor je lichaam.
  • Breng op een ruime inademing de armen omhoog en kijk omhoog, waar je je polsen weer kruist boven je hoofd.
  • Breng op de uitademing je armen zijwaarts naar beneden tot schouderhoogte.
  • Breng op de inademing de armen weer omhoog, kijk omhoog en kruis je polsen boven je hoofd.
  • Breng op de uitademing de armen helemaal naar beneden, kruis de polsen, kijk naar voren. * Herhaal dit 3 tot 5 keer.

Maan in Kreeft

kreeft - maanyoga

Extra ontvankelijk: borst, longen, maag, lever en galblaas

Kenmerkend voor Kreeft is het huiselijke, gevoelige karakter. Maan-in-Kreeftdagen zijn mooie dagen om extra aandacht te besteden aan gezonde, lichte, zelfbereide maaltijden. Die zijn goed te verwerken voor de maag, lever en galblaas. No go: vette en suikerrijke versnaperingen die je wegspoelt met een glaasje wijn. Valt de maan in Kreeft in de week vóór of tijdens nieuwe maan? Dan zijn reinigingskuren extra effectief.

Maanyoga oefeningen: stimuleer de meridianen van lever en galblaas

Maanyoga in Leeuw

leeuw

Extra ontvankelijk: hart, middenrif, rug, bloedsomloop en slagaders

Zie je de leeuw voor je? Krachtig, trots en toch ontspannen. Wil je ook zo door het leven stappen, zet je hart dan regelmatig aan het werk, laat je bloed stromen en activeer je middenrif. Dit is de belangrijkste spier voor een ontspannen ademhaling. Begin een maan-in- Leeuwdag met een Zonnegroet en een ademhalingsoefening, en je stapt alert en vol vertrouwen je mat weer af.

Oefening: middenrifademhaling

  • Ga liggen met de voeten plat op de mat, of leg een bolster onder je gestrekte benen.
  • Leg je handen op je buik.
  • Op de impuls van de inademing spant het middenrif aan en stroomt de lucht via je neus naar binnen. Je handen rijzen.
  • Laat de adem rustig en volledig naar buiten stromen via de neus. De handen zakken en het middenrif ontspant.
  • Herhaal een aantal keer en doe de oefening dan met een meditatiekussen op je buik.

Maan in Maagd

Extra ontvankelijk: darmen (spijsvertering), zenuwen, milt en alvleesklier.

Maagd is nauwgezet en kan ook bezorgd en perfectionistisch zijn. Op dagen waarop de maan in Maagd staat, kan de ‘zenuwpees’ in ons naar boven komen. Dit kun je terugzien in een minder goed werkende spijsvertering. Heb je in de voorgaande Leeuwdagen regelmatig de kalmerende middenrifademhaling toegepast, dan heb je het zenuwstelsel al wat tot rust gebracht en is het spijsverteringssysteem goed doorbloed. Ga hier vooral mee door. Houdingen waarmee je de milt- en maagmeridianen stimuleert zijn ook goed voor de alvleesklier. Deze meridianen reguleren de opname van voedingsstoffen.

Maanyoga oefening: stimuleer de maag- en miltmeridianen

Dit doe je door de Brug (Setu Bandha Sarvangasana) dynamisch te beoefenen: je beweegt je heupen omhoog en rolt dan de wervelkolom weer rustig af.  

Maan in Weegschaal

Extra ontvankelijk: lendenen (heupen), nieren en blaas

Hou op dagen met de maan in Weegschaal de onderrug (het gebied van de nieren) en het heupgebied lekker warm en in beweging. En zet cranberrythee op je boodschappenlijstje; die ondersteunt de blaas- en nierfunctie. Overtollige stoffen in het bloed zullen via de urine nog makkelijker het lichaam verlaten.

Oefening: strek de nier- en blaasmeridianen

Met de Hoofd-naar-Kniehouding (Janu Sirsasana) strek je zowel de nier- als blaasmeridianen in het gestrekte been. Daarnaast ontstaat er extra rek in het heupgebied van het gebogen been. Doe de houding naar beide zijden en hou daarbij je grens goed in de gaten. Je wilt ruimte creëren voor een betere doorstroming, maar niet forceren.

Maan in Schorpioen

Extra ontvankelijk: geslachtsorganen en urinewegen.

Er wordt wel gezegd dat je op Schorpioendagen extra plezier beleeft tussen de lakens. Geniet van de passie, maar bescherm ook je urinewegen. Val na een vrijpartij niet als een blok in slaap, maar ga even plassen zodat bacteriën geen kans krijgen je blaas te bereiken.

In de Chinese geneeskunde worden problemen met vruchtbaarheid in relatie gebracht met een onbalans in de nier- en blaasenergie. Dus ook de oefening die staat bij Weegschaal is op deze dagen nog extra effectief.

Maanyoga oefening: laat de energie in je bekken stromen

In deze oefening ervaar je kracht en verzachting in het bekkengebied.

  • Ga zitten op een meditatiekussen of een stoel met kussen, met de zitbotten breed en het gebied rond het perineum goed in contact met de ondergrond.
  • Draai cirkels met het bovenlichaam en voel de druk zich rondom verplaatsen.
  • Breng je adem en je aandacht laag in het bekken. Verruim en verzacht in dit gebied.
  • Kom terug in het midden en til op de uitademing de bekkenbodem een beetje omhoog. Op de inademing ontspan je de bekkenbodem helemaal en verzacht je het gebied met de adem. Herhaal zo’n 10 keer.

Maanyoga in Boogschutter

Extra ontvankelijk: bovenbenen, bekken en aderen

Je aderen stuwen bloed uit de benen tegen de zwaartekracht in terug naar het hart. Spierbeweging helpt hierbij. Als je veel zit of staat, kan in de loop van de dag een zwaar gevoel in de benen en het bekken ontstaan. Dit komt door druk op de aderen en een gebrekkige afvoer van afvalstoffen. Je helpt de bloedsomloop een handje met (deels) omgekeerde houdingen.

Maanyoga oefening: keer de stroom om

Sluit je dag af met de Gebroken Kaars (Viparita Karani). Voer de oefening uit met een kussen onder het bekken en laat bij elke uitademing spanning uit de benen en het bekken wegvloeien, via het contact met het kussen, de aarde in.

Maan in Steenbok

Extra ontvankelijk: knieën, botten, gewrichten en huid

Steenbok is van de stevigheid en structuur, niet van de soepelheid. Losmaken en smeren zijn dus de sleutelwoorden deze dagen. Het is nu niet handig je grenzen te verkennen in een pittige houding als de Lotus (Padmasana). Als je benen niet ver genoeg kunnen draaien in de heupkom en je wurmt jezelf toch in zo’n houding, dan ligt de kans dat je je knie verdraait op de loer. Volgens de theorie loop je dit risico eerder op een Maan-in-Steenbokdag en ben je ook nog eens langer zoet met het herstel. Wees lief voor je knieën. Pak dat opgevouwen dekentje erbij om de druk op de knieën te verzachten in bijvoorbeeld de Kat (Marjaryasana).

Maanyoga oefening: maak je gewrichten los

Zo maak je op een milde manier de knieën en enkels los:

  • Ga zitten op de mat en zet je voeten plat voor je neer op heupbreedte.
  • Leg je handen op je knieën.
  • Beweeg nu de tenen naar elkaar toe en van elkaar vandaan. Je hielen en knieën blijven op dezelfde plek.
  • Voel de subtiele beweging onder je handen. Herhaal een tijdje.

Maan in Waterman

waterman

Extra ontvankelijk: onderbenen en aderen

Wat geldt op Boogschutterdagen, geldt eigenlijk ook wanneer de maan in Waterman staat. Zorg voor een goede doorbloeding van de benen. Zeker langdurig staan kan de druk in de aderen van de onderbenen zodanig vergroten dat er op langere termijn spataderen kunnen ontstaan. Sluit de dag af met een omgekeerde houding zoals de Gebroken Kaars (Viparita Karani) of de Schouderstand (Sarvangasana), en zorg overdag voor voldoende beweging.

Maanyoga oefening: zet je kuitspieren aan het werk

  • Ga staan in de Berghouding (Tadasana).
  • Breng op een inademing je armen zijwaarts omhoog en ga op je tenen staan.
  • Laat op de uitademing je armen met een grote cirkel naar beneden komen en rol je voet weer af tot ook de hielen weer stevig contact maken met de grond.
  • Herhaal 10 keer.

Maanyoga in Vissen

vissen

Extra ontvankelijk: voeten en tenen

Wees eens eerlijk: hoe vaak besteed jij echt aandacht aan je voeten, geef je ze de liefde en aandacht die ze verdienen? Verzorg en masseer deze dagen je voeten en tenen en ze zullen je extra dankbaar zijn. Laten doen kan natuurlijk ook, maar zelf doen is toch wel heel fijn om tegelijkertijd je portie zelfliefde te vergroten.

Oefening: train je voeten

Met deze oefening versterk en rek je de spieren in de voeten en tenen.

  • Ga staan met je voeten op heupbreedte.
  • Til de hiel van je rechtervoet op en zet de bal stevig op de grond. Beweeg de voet van links naar rechts. De druk verplaatst zich over de bal.
  • Flex dan de voet en leg de bovenzijde van de tenen iets achter je op de mat. Beweeg de voet van links naar rechts.
  • Herhaal met je andere voet.

Delen via:
9 mei 2022 | Laatst gewijzigd op 9 mei 2022

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief